Schlager-Micke

2010-03-06
00:19:03

Andra chansen

Åtta bidrag ska bli två i Andra chansen imorgon, precis som vi vant oss vid de senaste åren. Och liksom tidigare år så har de två planhalvorna där duellerna utspelas fallit ganska ojämnt. På den övre halvan finns Pain of salvation, Pernilla Wahlgren, Crusified Barbara och Pauline. En av de kommer att gå till final och de ska nog alla de vara glada för. Få av de förtjänade att ens komma så här långt i mitt tycke.

Desto högre kvalitet är det på den undre halvan där NEO, Kalle Moraeus & Orsa Spelmän, Alcazar och Jessica Andersson möts. Givetvis borde två av dessa bidrag få båda finalplatserna men nu är ju inte upplägget så. Och jag kan ändå tycka att det är bra eftersom dueller i lagom dos är en mycket bra ingridiens i MF-soppan. Det engagerar på ett nytt sätt (i alla fall när SVT inte kör dueller i varje delfinal, det var oerhört tur att de befriade oss från det).

Jag ger mig på lite resonemang och tippningar för lördagens andra chansen.

Pernillla Wahlgren mot Pain of Salvation
Även om Pernilla Wahlgrens låt är lika modern som en plastcykel så tror jag att hon tar hem den här duellen. Det handlar om det bredaste av det breda mot det smalaste av det smala från Pain of Salvation. Även om sångaren i Pain är riktigt bra så känns Pernillas smällkaramell så oerhört mycket mer direkt, utan att för den skull vara kvalitativ.

Pernilla vidare

Crusified Barbara mot Pauline
Ingen av de här låtarna är någon större favorit hos mig men jag gissar att de hårdrockande tjejerna drar det längsta strået. Pauline må vara en glad färgklick men jag tror att hennes låt väger lite för lätt när Crusified Barbara tänder på sitt fyrverkeri på scenen.  

Crusified Barbara vidare

NEO mot Kalle Moraeus & Orsa Spelmän
Ni vet ju redan att jag rådiggar NEOs låt i år. Den enda femplussaren från mig bland alla de 32 låtarna. "Orsas" låt är inte dålig men Kalle Moraeus såg riktigt skitnödig ut när han framförde låten senast och klarade inte av de höga tonerna i låten. Det blev ansträngt, både att lyssna på och att se. Jag tror och hoppas att TV-publiken föredrar NEOs falsettdisco.

NEO vidare

Alcazar mot Jessica Andersson
Det här är väldigt svårtippat och jag har velat fram och tillbaka. Alcazar har en stark tradition att gå vidare i AC men det har nog mindre betydelse nu. Jag har inte fastnat för Headlines som jag tycker är dussindisco. Jessicas låt är betydligt starkare men hon har en tendens att vilja uttrycka för mycket under de tre minuterna vilket gör att det blir överdrivet. Alcazar gör alltid ett bra jobb på scen så det lutar nog åt...

...Alcazar vidare


Pernilla Wahlgren mot Crusified Barbara
Två minst sagt olika stilar igen och två låtar som är relativt svaga i sin genre. Men Pernillas låt har blivit flitigt omdiskuterad och jag tror att schlager-traditionalisterna kommer att engagera sig mer än hårdrocksfansen i det här fallet. En sak är säker - gayvärlden kommer att ge Pernilla sitt fulla stöd och få dyra mobilräkningar om den här duellen blir av..

Pernilla Wahlgren till final

NEO mot Alcazar
Med risk för att låta allt för partisk så tycker jag att skillnaden i refrängerna borde framgå ganska tydligt när det är två låtar i ungefär samma genre som deltar. NEOs refräng är bättre och om han nu blivit varm i kläderna och sätter allt som det ska så borde det räcka för att vinna även den här duellen.

NEO till final


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: