Schlager-Micke

2010-06-02
22:07:18

Ett välproducerat ESC


Jag har nu sett hela finalen på SVT Play och kan konstatera att finalen var mycket välproducerad från NRK. Bra kameraklippning, bra ljud, snygg introduktion på hela finalen med resan i historien genom bubblor som utmynnade i Alexander Rybak och tre programledare som skötte sig bra. Det var skönt att höra att programledare i ESC inte nödvändigtvis måste skrika sig igenom en sändning utan kan leda det som ett mindre underhållningsprogram - trots att det är precis tvärtom. 

När det gäller kvalitén på låtarna så tycker jag att Sverige i ärlighetens namn inte hade så mycket i finalen att göra. Låtkvalitén var mycket hög i finalen - i synnerhet var lägstanivån den kanske högsta någonsin. Svunnen är den tid då man var tvungen att plocka fram skämskudden titt som tätt, ja faktum är att den inte är särskilt många år bort alls. Pajastrenden som plågade ESC under många år på 00-talet försvann oväntat snabbt då samtliga skämtbidrag (med "Dustin the turkey" i spetsen) misslyckades med att ta sig till final 2008. I år var väl det pinsammaste de vitryska fjärilsvingarna och i ESC-mått mätt så är det ganska sofistikerat för att vara det pajigaste i tävlingen.

Men diskussionen är ju ofrånkomlig när det gäller hur Sverige ska göra i framtiden. Jag tror inte att det går att välja låt av taktiska skäl efter vad vi tror Europa vill ha för det där pendlar från år till år. Det enda som är bestående är att det inte finns någon mirakelmedicin eller någon kod som ska knäckas för att ge ESC-framgång. Sen telefonröstningen infördes i ESC fullt ut 1998 så har olika länder vunnit varje år med olika stilar. Det har inte funnits någon röd tråd alls och det är det som är charmen med den här tävlingen. 

Kritiken som riktas mot Christer Björkman varje år bygger mycket på att folk tror att han bestämmer allt i MF. Till viss del har han kanske sig själv att skylla eftersom det alltid är han som tar alla intervjuer om MF, men i praktiken har han väldigt lite med urvalet av låtarna att göra. Christer Björkman tillsätter artister till låtarna och är ansvarig för hur numret ser ut visuellt. Men Europa har sällan brytt sig ifall artisten som tävlar för Sverige är superkänd i sitt hemland och tilldelas fem getingar på varenda skiva. Det är urvalsjuryn som bär det stora ansvaret för låtkvalitén i MF (som i år var dålig). Sen ska folket fortsätta att rösta på det de tycker är bäst. Snart kommer en framgång för Sverige i ESC det är jag övertygad om. Det gäller att ha tur som Danmark hade i år. De tävlade med en låt som man normalt sett inte är ensam i sin genre med och det lyckas dessutom dra det allra bästa startnummret.

Men hitsen måste plockas fram till nästa år och glädjande nog verkar Christer Björkman vilja se över systemet rejält med urvalsjuryn. Det sa han i alla fall i en intervju i Gomorron Sverige nyligen. Och jag att Björkman är mer kapabel att plocka fram hits än urvalsjuryn. Enligt källor jag pratat med så var till exempel Manboy inte uttagen bland de utvalda låtarna till årets MF förrän Christer kom in till juryn och uppmanade de att lyssna en gång till på den låten. En annan låt i samma genre, Cara Mia, togs aldrig ut 2007 utan kom med som reserv eftersom Agnes blev diskad. Sådana blunders höjer inte direkt mitt förtroende för att 16-mannajuryn verkligen har förmågan att plocka ut hits. För svenska låtskrivare kan ju verkligen skriva hits. Det är bara att fråga Irland, Azerbaijan, Danmark och Norge som alla fick hjälp av just svenska låtskrivare i årets tävling. Det resulterade i en fjärde-, respektive en femteplats.

Kommentar:

NICE SITE WELL DONE

2011-01-19 @ 11:25:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: