Schlager-Micke

2010-01-02
18:47:08

2000-talets bästa Melodifestivallåtar
Nu när 2000-talet precis passerat så är det ju på sin plats med en lista över vilka låtar som egentligen varit de bästa under de gångna 10 åren. Jag gjorde en sådan summering för några år sen på den här bloggen men nu kan jag ju göra en med samtliga 2000-talets låtar som urval. 2000-talet var ju ett omvälvande årtionde för Melodifestivalen på många sätt. 10 låtar per år blev 32, orkestern försvann, 90-talets festivalpublik som var de närmast sörjande plus några schlagernördar hade utökats till att fylla Globen varje år och det var helt plötsligt okej att sjunga på vilket språk man ville - för att bara nämna ett axplock av alla förändringar. Man får egentligen leta ganska länge för att hitta vilka likheter som finns mellan dagens Melodifestival och det program under samma namn som sändes under 90-talet. Det skulle väl vara att det fortfarande är samma vinnarpris (man blir Sveriges representant i ESC), Bert Karlsson är fortfarande lika dominant och Ingela "pling" tävlar varje år. Nåväl, nu till rankingen av låtarna. Det säger sig själv att det här blir en svår lista eftersom sammanlagt 276 låtar tävlat i MF under 2000-talet, men jag ska göra ett försök. Jag börjar med plats 10 och vandrar uppåt.

10. När jag tänker på imorgon - Friends, 2:a 2000
Det här är från den tid då det fortfarande bara var 10 låtar som tävlade under en kväll, kompad av en orkester med Curt-Eric Holmqvist vid dirigentpulten. Med andra ord - i schlagervärlden var det fortfarande 90-tal även om världen i övrigt hade gått över till 2000-tal. När jag tänker på imorgon är den sista låt som Lasse Holm tävlade med i MF (ja, jag skriver sista för jag är ganska säker på att han aldrig kommer skicka in en låt igen). Det är lätt att glömma idag hur stor favorit Friends var att vinna på sitt första försök med denna trallvänliga mys-pys-schlager. Men Roger Pontare slog alla experter med häpnad och När jag tänker på imorgon har med åren helt försvunnit i glömska. Oförtjänt tycker jag, för det här en låt med hög "sjunga runt lägerelden"-känsla, dock kryddat med en text där Ingela "Pling" var på sitt värsta klysch-humör..

9. Paradise - E-Type, 5:a 2004
E-Type var en efterlängtad artist att delta 2004 och han gjorde mig inte ett dugg besviken. Allt som jag ville ha med fanns med - Den träffsäkra refrängen, Nana Hedins mäktiga stämma, bomber och smällare, de löjligt triviala syntslingorna. Ja, helt enkelt en av 2000-talets bästa danslåtar.

8. För att du finns - Sonja Aldén, 6:a 2007
2000-talet var inte balladernas årtionde i MF. Länge såg det ut som att telefonröstningsystemet gjorde det omöjligt för en ballad att slå sig fram till final i MF, ända till Sonja äntrade scenen vill säga. Aldrig tidigare har en ballad framförts på ett mer perfekt sätt för Sonja har tajmingen som gör att hon aldrig blir för mycket. Medans Shirley Clamp ibland kan ge en överdos av bräk-vibraton, Sanna Nielsen ett överspel av känslor och Carola wailar sönder en del låtar, så har Sonja den perfekta balansen mellan allting. För att du finns är 2000-talets bästa ballad i MF och förtjänar definitivt en plats på den här listan.

7. Det gör ont - Lena Philipsson, vinnare 2004
När Lena Philipsson gjorde comeback så hade hon valt helt rätt låt. För Det gör ont är ett närmast perfekt hantverk i schlagerpop, signerat Orup, med en närmast perfekt artist, Lena PH. Och som hon levererade! Den här låten blev årets framgångsrikaste låt på tracks 2004. Något som ingen annan MF-låt blivit vare sig förr eller senare och låten är betydligt mer nyskapande än de Skara-schlagers som gick segrande i festivalen i form av Fame, Friends, Carola och Charlotte Perrelli.

6. The worrying kind - The Ark, vinnare 2007
2000-talets bästa vinnare i MF, trots debaclet i Helsingfors. Den här låten är ganska okonventionell för att vara the Ark men ännu mer okonventionell för att vara en schlagervinnare då den saknar en egentlig refräng. Men jag älskar det här gubbrock-gunget som kryddas med Ola Salos mäktiga stämma och artisteri.

5. Finally - Fredrik Kempe, 7:a i Andra chansen 2004
Fredrik Kempes ABBA-hyllning har en genomgående stark melodi på såväl verser som refräng (under senare år har Kempe mer och mer fokuserat på refrängerna medans verserna förminskats till transportsträckor) och som studiolåt är enastående. Problemet var bara att Fredrik Kempe inte kunde levera låten på scen för där blev det stelt värre. Men MF är i första hand en musiktävling och en låt som Finally klarar med sina höga musikaliska kvalitéer hur många lyssningar som helst.

4. Stay the night - Alcazar, 5:a 2009
Alcazar är en bra representant för hur festivalen utvecklades åt rätt håll under 2000-talet med såväl modernare sound som mer avancerade scenshower. De har dessutom haft den goda smaken att bli bättre och bättre för varje gång de deltagit och med Stay the night utvecklade de det musikaliska och det sceniska till perfektion. Drivet i låten och den synkade dansen gör detta till det kanske bästa TV-nummret under hela årtiondet och de hade förtjänat en högre placering.

3. Just a minute - Rongedal, 4:a 2008
Jag var helt oförberedd på hur bra den här låten faktiskt var då de dök upp där i Västerås 2008. Jag hade precis lärt mig att älska det nya Mika-soundet och det soundet lyfte tvillingarna Rongedal in i den svenska musikindustrin med dunder och brak. I illröda kostymer levererade de en låt som inte lämnat en sekund över i onödan. Man tvingas ryckas med och sådant tvång lever jag gärna med.

2. Cara Mia - Måns Zelmerlöv, 3:a 2007
Fredrik Kempe är framme igen och gör här den ultimata medelshavsdiscon som Måns lyfter till höjder som jag inte trodde han var kapabel till. I Idol var han på sin höjd bra men här visade han hur mycket han hade utvecklats på två år. En låt som gått varm på dansgolvet sen dess och som jag aldrig har tröttnat på.

1. Jag ljuger så bra - Linda Bengtzing, 7:a 2006
Lars "Dille" Diedrickson som skrev Tusen och en natt var nu tillbaka och visade sig kunna överträffa den närmast perfekta låten från 1999. Jag ljuger så bra visade att klassisk schlager också kunde vara modernt 2000-tal med alla musikaliska vändningar och en text av Ingela "pling" som är riktigt fyndig. Låten är så fullpumpad med en energi som aldrig tar slut, speciellt inte när Linda Bengtzing framför den för hon har energi för fem. Det här är 2000-talets mest lyssnade låt i min MP3-spelare och kanske den bästa låt som någonsin tävlat i Melodifestivalens historia. För mig kommer den alltid att vara en klassiker. Den tål att ses igen.


Kommentarer:
#1: Brita

Dessa kontroversiella listor!!! Jag blir så förrbbbbbaaaannnad när du inte har med Sarah Dawn Finer! Eller Bubbles!

2010-01-04 @ 21:11:13
#2: Oskar

Brita: Det är ju det som är tjusningen:)

Micke: Var det inte Curtan som var dirigent sista gången? Och visst är Friends låt en riktig goding:)

Skön lista

2010-01-05 @ 01:06:24
#3: Micke

Brita, just Sarah Dawn Finer var faktiskt den allra sista jag strök från listan eftersom jag hade tänkt sätta in "Moving on" som given på topp-10. Det är möjligt att den borde varit med för jag ändrar mig lätt hela tiden. Oscar, helt rätt anmärkning, jag har korrigerat.

2010-01-05 @ 11:26:37
#4: Brita

Men en jumbo-lista vore lite kul! Kan du inte göra en med 2000-talets 10 sämsta låtar? Jag lyssnade faktiskt på "pandang" här om dagen, ha ha ha ha, det var så roligt! "jaaaaag vet, när vi kommer igång kasta kuddar natten e lång, dansa salsa, dansa salsa, ta min hand och na na na na na na"

2010-01-05 @ 19:13:57
#5: Oswald

Kul lista!



Fast har Bert verkligen synts till i festivalen på senare år? Jag har inte sett till honom. Så lika dominant som på 90-talet? Nja. Inte riktigt va?



Däremot verkar ju Plings tid vara över. Inte ett ord i år.

2010-01-06 @ 17:08:35
#6: Micke

Brita, en väldigt kul idé med de sämsta 10 låtarna under 2000-talet. Men väldigt svårt att göra, konkurrensen är tuff. haha



Oswald, när det gäller Berts dominans så syftar jag i första hand på att över hälften av artisterna som deltar år efter år i MF tillhör Marianne grammofon & Lionheart (visst det är ju fler än han som håvar in stålar på det men han tar fortfarande gärna på sig äran för det:), snarare än hur mycket hans syns och hörs.

2010-01-07 @ 19:43:52
#7: Kenta

För övrigt återstår knapp 90 år innan 2000-talets melodifestivaler kan summeras... men håller med om Berts dominans - han är ju faktiskt styrelseordförande för M&L Records...

2010-01-09 @ 00:00:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: