Schlager-Micke

2010-02-24
17:44:39

Intryck av Malmö-bidragen

Eftersom en-minuters-klippen från Sibel och Peter Jöbacks bidrag i Malmö läckte ut på internet många dagar tidigare än tillåtet så hade SVT inget val. De släppte samtliga bidrag i Malmö till allmän lyssning och efter en första genomgång så känner jag att det är ett litet steg framåt, men knappast tillräckligt för att rädda årets tävling.

Nu är det en tradition i tävlingen att den sista delfinalen är den starkaste men av den minut jag hör av de åtta bidragen så känns årets sjuka igen. De direkta hitsen saknas, antingen har man hört det för många gånger förr eller så är melodierna för tillkrånglade och anonyma.

Sibel är först ut i delfinalen och hon har en fantastisk röst och har alltid tillhört en av mina personliga favoriter, men här blir jag väldigt besviken. Stop är en skränig klubblåt med jobbig melodi. Jag hoppas den lyfter live.

Den stora förhandsfavoriten Peter Jöbacks ballad Hollow låter precis som man kan tänka sig en Jöback-ballad. Med andra ord stort, pampigt och mycket musikal-vibrato. Verserna är väldigt lovande men refrängen känns tråkig.

Det största positiva utropstecknet är NEO som tävlar med låten Human Frontier. Äntligen får vi höra en rak catchy popdänga i årets MF som är full av energi. Jag vet ingenting om NEO men jag hoppas verkligen att han kan leverera den på scen för i så fall har vi årets bästa bidrag!

Schlagerveteranen Pernilla Wahlgren har en tendens att återkomma med ojämna mellanrum till MF och hon tävlar nu med låten Jag vill om du vågar och det är uppdaterad schlagerpop i en ganska perfekt mix det här. Men det är ändå inget jag går igång på fullt ut, men jag är säker på att Pernilla kommer att göra låten rättvisa i Malmö.

En annan artist som återkommer med ännu mer ojämna mellanrum i tävlingen är Py Bäckman. Hon var med redan 1979 och skrev bl.a. Stad i ljus men någon ny Stad i ljus är det knappast fråga om i låten Magisk stjärna. Jag fattar inte vad den här låten har att göra i startfältet. Den låter som många bidrag gjorde på 90-talet när tävlingen var som mest död. Fullständigt ocharmigt.

Nu säger inte ens alla tre minuterna av en låt tillräckligt mycket om låten utan facit får man när de kliver upp på scenen och levererar in i kameran. Jag kommer att bege mig till Malmö på fredag då jag är pressackrediterad och kommer därmed att se genrepet. Jag återkommer med mina intryck därifrån.

Men lyssna gärna på låtarna och ge dina intryck
http://svt.se/2.123451/1.1870509/tjuvlyssna_pa_bidragen?lid=puff_1903103&lpos=lasMer


Kommentarer:
#1: Oskar

Popgruppen NEO gör comback;) De tävlade ju redan 1993 och gick inte vidare till andra omröstningen.

Förstår att de inte är samma grupp, men ändå:)

http://www.youtube.com/watch?v=BLtxiGYvJfQ

2010-02-24 @ 19:53:38
#2: Micke

Intressant, jag tänkte faktiskt inte på att det är exakt samma gruppnamn. "Högt i det blå" tycker jag var en riktigt skön låt när den kom men tyvärr var ju rösten "mindre bra" milt uttryckt i direktsändning den gången..

2010-02-25 @ 16:52:54
#3: Sabina

Py's låt är en toppenlåt. Medupphovsmannen Micke Wennborn skrev på sin Facebook - "musik för dom som gillar bra musik men som trots det tittar på melodifestivalen". Jag håller med!

2010-02-26 @ 15:55:14
#4: Neoneo

NEO är ingen grupp utan en ensam kille i år, i motsats till gruppen Neo (som tidigare hete Neopop) som sjöng Högt i det blå

2010-02-26 @ 19:36:07
#5: Cherie

Men nu får vi ju faktiskt FÖRSÖKA tänka lite Eurovision. Sibels låt är faktiskt bra, mycket bättre än Hollow (jag tål inte Jöbacks röst, och låten är bara så jobbig och omodern!)



Det handlar mycket om åldern på artisten, rösten, melodin, SCENSHOWEN! Den är nästan viktigast, en bra låt vinner inte utan en cool scenshow. Sibel har det. Lite laser är en fis i rymden.

2010-02-27 @ 17:32:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: