Schlager-Micke

2010-02-06
14:45:37

Startfältet i Ö-vik låter lovande

Nu har jag lyssnat mig igenom en minut av varje bidrag på svt.se. Det är ju allt som man tillåts höra innan själva sändningen och ofta är ju just den första genomlyssningen extra intressant. Mitt första intryck var positivt. Jag tycker att det är en skön blandning av stilar med shakira-rytmer, musikal, ballader, Ola-upptempo och Salem al-fakir.

Ola drar igång hela tävlingen med låten Unstoppable och vissa kommentarer har antytt att den inte är lika stark som hans tidigare hits. Jag håller inte med, jag tycker att den låter slagkraftig från första början och lovar betydligt bättre än när han tävlade med låten Love in stereo som jag alltid tyckt har en på tok för svag refräng. Det har inte Unstoppable och jag tror definitivt att Ola kan leverera när det verkligen gäller.

Anders Ekborgs låt The saviour känns som den enda låt jag inte fullt ut kan bedöma på den här minuten jag tillåts höra. Det känns som att den är ett enda långt crescendo och jag är verkligen nyfiken på att höra låtens klimax. Men det jag fick höra låter lovande och jag även om refrängen med det upprepande "il salvatore" är något löjeväckande så har ju temat "töntigt" sällan stoppat låtar från framgång, fråga Christer Sjögren....

Linda Prichard och hennes Shakira-liknande låt You´re making me hot hot hot kan, om den levereras på rätt sätt på scen, bli vass och den är helt klart dansvänlig. Och så avslutas ju hela showen med Salem al-fakir. Hans låtar brukar behöva ett antal lyssningar för mig och jag har alltid tyckt att hans musikaliska alster är mer begåvade än de är "hookiga". Det är också den känslan jag får av hans bidrag Keep on walking som är spännande men samtidigt mer svårfångat än t.ex. Jessica Anderssons enkla raka schlagerballad. En fördel för Salem är hans pojkaktiga glädje som han lätt förmedlar och som inte alls är oviktig när det ska till att röstas.

Mitt utgångstips blir att Ola och Anders Ekborg går till final men jag kan mycket väl ändra mig under dagens gång. Det gäller ju att inte halka efter i den så viktiga interna tippningen bland Melodifestivalklubbens medlemmar:)


Kommentar:
#1: Brita

Oj oj Micke, du hade gillat pausunderhållningen i den norska MGP-finalen! Faktiskt en lyckad "musikal" med gamla norska bidrag! Avslutades med allsång på "saami ätnan"!

2010-02-06 @ 21:47:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: