Schlager-Micke

2010-02-13
13:23:19

Melodifestivalen och OS = bråda dagar
I natt invigdes Vinter-OS i Vancouver och som ni kanske redan vet så har jag ju ett nästan lika maniskt sportintresse som schlagerintresse - i synnerhet när det är ett stort mästerskap. Det här innebär ju förstås "dubbeljobbande" för min del under de kommande två veckorna. Men om jag känner mig själv kommer jag att sluta att titta på OS om det börjar gå dåligt för svenskarna. Det är helt enkelt för mycket lidande att se svenskar göra fiaskon medans norrmännen firar stora triumfer. 

Där har ju Melodifestivalen en klar fördel. Tittandet påverkas mindre av resultatet för min del än ett OS, samtidigt kan jag inte säga att jag blir jättepepp av kvällens sändning nu när jag lyssnat på en minut av de 8 bidragen. Jag hör ingen riktig hit, möjligtvis lite trevliga tongångar. Men eftersom förra veckans låtar lät bättre än de blev i sändning kan jag ju alltid hoppas att kvällens låtar blir tvärtom.

Det talas mycket om Saade och hans Manboy. Dels för att den är storfavorit att gå till final, dels för det spektakulära vattenfallet som väntas i slutet av låten. Jag blev dock inte särskilt imponerad av det jag hörde av låten. Anna Maria Espinosa har ett av kvällens mest intressanta låtar i mitt tycke. Framförallt eftersom jag inte var beredd på att 60-talsschlagers a´la Anna-Lena Löfgren skulle göra comeback i tävlingen 2010. Men jag måste säga att Innan alla ljusen brunnit ut låter retro på ett riktigt charmigt sätt. Vad Hanna Lindblads låt gör i tävlingen förstår jag inte alls. För mig får låtarna i MF vara hur skruvade som helst och i vilken genre som helst - bara de har en melodi. Det kan man knappast påstå att hennes låt Manipulated har.

Med tanke på min mardrömsstart i klubbens tippning så ska jag nog denna vecka förlita mig mer på siffror och statistik än egna känslor. Jag förstår inte vad som är bra med Andra generationen och Dogges låt hippare hoppare och jag förstår inte vad som är så dåligt med Highlights & Mists Come and get me now men eftersom oddsen talar sitt tydliga språk så får jag väl prioritera det före eget tyckande och smak den här gången.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: