Schlager-Micke

2010-02-28
12:28:57

Jaha, det här blev ju kul.....
Delfinalen i Malmö var årets i särklass bästa men resultatet innebar två till ballader till finalen som kommer att bli tidernas sömnpiller. Anna Bergendahl gjorde en stark insats och har verkligen en unik röst. Därmed inte sagt att jag gillar rösten eller hennes präktiga framtoning men uppenbarligen finns det tillräckligt många som gillar den och hon får nog framstå som huvudfavorit till segern i finalen då hon vann den svåraste delfinalen. Peter Jöback gick som väntat vidare och han gjorde även i sändning allt rätt. Problemet är bara att refrängen i Hollow är så fantasilös. Peter måste väl ha fått någon bättre låt skickad till sig under de 20 åren som gått sen En sensation?

Det visade sig att gårdagens publikundersökning hade mer fel än den någonsin haft tidigare. NEO floppade och hamnade i andra chansen och där försvann min sista livlina av det som kunde rädda årets festival. Visst, den kan fortfarande gå till final men vinstchansen där är ju borta nu och när jag ser NEO:s framträdande på SVT play förstår jag inte vad den föll på, speciellt inte när man ser vilka andra låtar som har trocklat sig vidare till globen.

Om finalen blir sömnig i år så vet jag inte hur man ska klassificera Andra chansen. Pauline, Crusified Barbara, Pain of Salvation, Pernilla Wahlgren...Ja dessa fyra har dessutom hamnat på samma halva vilket innebär att en av de faktiskt ska till final. Tanken svindlar.

Som om det inte var nog med elände så hade jag missat att man skulle anmäla sig till den officiella efterfesten på lördagsnatten. Det har man som ackrediterad aldrig behövt tidigare men nu var tydligen festlokalen mindre vilket innebar att alla inte kunde få plats och när jag ringde och frågade om det trots allt fanns någon möjlighet att anmäla sig så var svaret nej. Jag testade trots allt att åka till hotellet där festen var och fråga på plats. Svaret var ett lika tydligt nej igen och jag fick bege mig till Burger King istället för en Big king och en pappmugg med vatten. Roligare än så har jag inte MF-året 2010..

Kommentarer:
#1: Fisken

Fy fan vilken sorglig historia. Fattas bara att de tog betalt för vattnet på Burger King också... Det gör de i alla fall på McDonalds Vasagatan, vilket gjorde att jag gav Ronald McDonald-gubben en fet pungspark utanför entrén efteråt.



För övrigt borde väl den där tonårstjejen P Wahlgren ta sig till finalen tillsammans med ständiga finalisterna Alcazar.



I finalen borde Darin få vinna, bästa låten, bästa framträdandet, och han har droppat tandställningen - vad kan gå fel? Om man ska se till vilken låt somn har en chans i ESC tror jag att Bergendahl vore en bra kandidat att skicka, lagom lätt, lagom svår, och en udda röst. Håller den där etnolåten med snygga tjejmaffian som outsider bakom dessa två.



2010-03-01 @ 15:19:50
#2: Daniel

Två ballader.. två låtar jag INTE kan nynna på! Det måste man när det kommer till schlager! Anna och Jöback superartister men låtarna sitter inte



Några låtar från mitt grannland sweden som sitter i år är Manboy, wahlgren etc



Men Darin? En amerikansk-svensk idolsfinallåt!? skulle aldrig funka ute i europa...



hmm.. blir en spännande final.

2010-03-01 @ 19:06:13
#3: Micke

Jag känner mig ganska neutral inför finalen då jag egentligen inte tycker att någon låt är bättre än någon annan men Anna Bergendahl tror jag allt mer på som slutvinnare. Timoteij är mycket svårplacerad. Folket gillar det uppenbarligen, juryn är betydligt mer osäkert, helt klart en outsider. Darin ser jag fortfarande inte som någon stark vinnarkandidat.

2010-03-02 @ 23:37:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: