Schlager-Micke

2010-12-07
17:26:41

Så mycket bättre
Få har väl undgått succéprogrammet Så mycket bättre på TV 4 under hösten. Programmet där sju kända svenska artister lever ihop under en vecka och tolkar varandras låtar. Och även jag måste stämma in i hyllningskören till programmet. För även om det sociala spelet artisterna emellan känns som en sämre variant av stjärnorna på slottet så är programmets själva kärna desto bättre - tolkningarna av låtarna.

Deltagandet i programmet har gett en enorm skjuts i karriären för flera av artisterna. En skjuts som normalt sett bara Melodifestivalen och Idol kan ge. Och den största vinnaren är utan tvekan Petra "September" Marklund. Det känns helt rätt att svenska folket nu äntligen fått upptäcka henne och hennes hits. Och framförallt får de upptäcka hennes skicklighet och mångsidighet som artist.

Om jag ska försöka mig på en klassificering av framgången hos de sju deltagande så får det bli så här:

Supersuccé

September
Tre av de fem mest nedladdade låtarna på I-tunes just nu är Septembers tolkningar från Så mycket bättre. Man behöver inte säga så mycket mer. Från att ha varit "hon den där discotjejen som är stor i Polen", har hon nu blivit Petra med hela svenska folket. Och säkerligen kommer hennes tidigare hits att få en nytändning på alla tänkbara dansgolv den närmaste tiden. Synd att hon inte ställer upp i Melodifestivalen. Jag har väntat på hennes deltagande i flera år.


Succé

Plura
Han var knappast okänd för tittarna innan programmet och för de mest hängivna fansen har Plura varit en Gud under decennier. Men mitt intryck är att Plura som person och Eldkvarn som band alltid varit kändare än sina låtar. Jag kunde på stående fot bara erinra mig Kärlekens tunga och Fulla för kärlekens skull innan programmet. Nu pratar svenskarna om LÅTSKRIVAREN Plura och inte bara om kocken och knarkaren Plura. Dessutom verkar personen Plura vara den mest softa i programmet.


Petter

Min respekt för Petter har växt mångdubbelt under programmets gång. För mig var han länge den mest oklyschiga representanten för svensk hiphop - ett epitet som dock inte säger så mycket...Och jag hade svårt att gå igång på hans hits. Men framförallt är det låtskrivaren Petter som växt för mig här då han visat sig extremt kreativ och ambitiös i sina tolkningar av andras låtar. Han har tolkat originaltexterna på sitt sätt och skrivit om dom. Hans program tycker jag var det i särklass bästa.


Ett steg framåt

Di Leva
Som person så framstår fortfarande Di Leva som en rollfigur mer än en riktig person. Det där kosmos-skalet vill inte riktigt släppa. Men ingen kan förneka de kvalitéer som MUSIKERN Di Leva har. Egentligen behöver han inte arrangera om låtarna särskilt mycket - det räcker med att han öppnar munnen så blir låten en Di Leva-låt och inget annat. Men Di Leva har trots det varierat sig under programmets gång och hållit den kanske jämnaste nivån. Allt han gör låter 100% rymd, 100% kärlek, med andra ord 100% Di Leva.


Ett steg framåt - men motsatsen var i och för sig omöjlig..

Christer Sandelin
Som person var Christer Sandelin bortglömd innan serien - kanske tur för honom. För under programmets gång så har Christer gett begreppet övertänd en ny dimension (jag säger inte påtänd men.....eller okej då, jag säger det, PÅTÄND). I hans tolkningar har den bristande sångrösten blivit allt för uppenbar och det känns som att han har ett ständigt behov av att hävda sig. MEN Christer har genom åren varit en riktig hit-maskin och hans låtar (som ofta håller hög kvalitet) har blivit återupptäckta genom programmet.


Stora före programmet - stora efter

Lill-Babs
Lill-Babs styrka genom åren har aldrig varit hennes sångröst eller ens hennes hits utan det faktum att hon är just Lill-Babs. En person som gillar alla och som det är lätt att tycka om. Det märkte inte minst jag när jag intervjuade henne, hemma i hennes kök för en radiodokumentär som jag gjorde för fyra år sen. Jag hade aldrig - och har fortfarande inte - träffat en person som var så trevlig, generös och full av livsenergi. Hon var med andra ord precis som hon framstår i rutan. I programmet har hon bjudit på några riktigt sköna tolkningar. Samtidigt märks begränsningen i rösten, hon har inget större omfång vilket gör att hon lite väl ofta tar till den där pratsången som kompensation.

Lasse Berghagen
Det måste vara det säkraste kort som finns att ha med Lasse i ett sånt här program. Han skapar inga skandaler eller problem, är rolig och avslappnad och går hem hos alla. Dessutom har han en hyfsad hitkatalog och även om hans stora genombrott för den unga generationen var Allsång på skansen så gör han sig här än mer odödlig genom att man påminns om hans många hits. 


Jag har två personliga favoriter bland tolkningarna i programmet. Dels Pluras version av Det hon vill ha (en fantastisk känsla i rösten till en riktigt riktigt bra låt) och Septembers version av Petters Mikrofonkåt. Eftersom jag inte kan bestämma vilken som är bäst - här kommer båda. 

 



Kommentarer:
#1: Fisken

Efter att ha sett några av programmen har det uppstått flera frågor i mitt huvud som jag nu söker svar på genom att kontakta musikoraklet här på sajten.



1. Hur f...n kan det ens uppkommma ett rykte om en romans mellan Christer Sandelin och September? Skulle inte han rent fysiologiskt kunna vara både farfar och alkis i trappuppgången åt henne?



2. Hur f...n kommer det sig att Sandelin, Di Leva och Plura ser ut på pricken som de gjorde sist jag såg dem på omslag till brorsans LP-skivor 1985? Är det sant som det viskas på flera offentliga handikapptoaletter i Nyköping - utomjordingar?!



3. Hur f...n kan svt använda skattepengar till att finansiera tv-projekt som "Välkommen åter" - en massa dravel på ett varuhus med punchlines i likhet med de vitsar som min mormor drog för oss barnbarn på 1940-talet. Och "Starke man" som gör humor av att tala på skånsk dialekt - and thats it! Det har startat en regression sen Nilecity och SMASH, vart är vi på väg? Snart kommer vi få se buskis på bästa sändningstid, götebrgarna tar över. Hänger detta möjligen ihop med att Sverigedemokraterna tog sig in i riksdagen? Går världen under 2012 som mayaindianerna spådde? Allt mer tyder på detta...

2010-12-09 @ 21:19:49
#2: Micke

Det var ju intressanta frågeställningar det där fisken. Jag vet inte hur bra jag besvara de men jag gör ett försök i alla fall.



1. Farfar är väl att ta i när det gäller Sandelin och September, men farsa hade han ju kunnat vara (det skiljer 23 år). Alkis i trappuppgången är i det fallet mer troligt, eller i alla fall en "trapp-pundare".



2. Jag håller inte riktigt med där. Di leva ser väldigt lik ut som då. Plura har fått ett antal kilo större ölmage med åren och Christer Sandelin hade ju lejonman på den tiden som det säkert behövdes 2 kilo hårspray för att hålla upp.



3. Jag har tyvärr inte sett starke man eller välkommen åter (är inte välkommen åter på TV 4?). Men när det gäller det sistnämnda programmet så har jag inte hört någonting positivt om det. Inte ens från en av skådespelarna som jag haft med i smakstart som "off the record" sa att det var ett skitprogram..

2010-12-11 @ 13:40:03
#3: Inger

Jag har också en fråga som jag undrar om du vet svaret på. Jag har försökt leta på nätet utan resultat.

I programmet säger September att hennes mamma varit med i Melodifestivalen och representerat Slovenien. Menar hon att mamman varit med i ESC eller en nationell uttagning för Jugoslavien?

Skulle vara så kul att få veta.

2010-12-15 @ 21:48:32
#4: Micke

Hej Inger!

Jag såg också programmet med September. Att hennes mamma varit med i ESC och representerat Slovenien 1975 är ju en omöjlighet i sig eftersom Slovenien ingick i Jugoslavien vid den här tiden. Jag tolkade det som att hennes mamma var med i den jugoslaviska uttagningen till Eurovision 1975, men eftersom jag inte hittat mammans namn så vet jag inte vilket av bidragen hon kan ha sjungit. Resultatet från den uttagningen (och från alla andra nationella uttagningar finns på den här utmärkta sidan: http://natfinals.50webs.com/

2010-12-18 @ 17:31:26
#5: Inger

Tack för ditt svar, Micke!



Det stämmer att det är en nationell uttagning hon varit med i.

Jag frågade Katja från Slovenien. Inte ens hon visste, och då hade hon sökt fakta sen 2005..!!

Tack också för länken! Den sidan ska jag fördjupa mig i nu.

2010-12-19 @ 13:22:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: