Schlager-Micke

2010-12-22
14:07:12

Radiosändning i badtunna

Snart är min anställning på Sveriges radio Halland och Smakstart slut så det gäller ju att passa på att göra allt man inte hunnit göra innan det är över. Ett exempel på det var i morse då vi hade en minst sagt ovanlig sändning  - vi sände programmet från en badtunna! Badtunnan var placerad strax utanför radiohuset mitt i centrala Halmstad på Lilla torg. Tunnan var vedeldad vilket innebar att den började värmas upp redan vid 2-tiden i natt så att den skulle hinna bli varm tills jag och Erika skulle i den. Nu slapp jag vara på plats redan klockan två utan kunde komma lagom till vår sändningsstart klockan 6.

Efter en timme var det dags att gå i tunnan och dagen till ära var kall i Halmstad. Inte bara kall den var rekordkall. Det var närmare 20 minusgrader i luften och bara den korta promenaden från radiohuset till tunnan (i badrock och badbyxor) kändes i kroppen, det vill jag lova.


Den där tometuvan var inte lätt att dras med under sändning. Tofsen frös fast i badtunnan flera gånger..

Programmet innehöll givetvis gäster också som självklart fick hoppa ner i badtunnan med oss. Det är kanske inte det vanligaste samtal man gör till en gäst i programmet och fråga om de vill bada i sändning men vi fick i alla fall två badsugna gäster dit. Först var det Magnus Wernersson från Falkenbergsrevyn och sen Emma Karlsson, sångerska i dansbandet Face-84 från Varberg. Face-84 tävlade i Melodifestivalen 2008 med låten Alla gamla x och även om det inte gick särskilt bra då (de kom sist) så har det knappast gått någon nöd på tjejerna sedan dess. De är flitigt bokade och riktigt populära i Norge av någon anledning.


Emma Karlsson i Face-84

Efter två timmar i badtunnan var man lite mör i kroppen, men sändningen var inte slut för det. Nu skulle vi omedelbums upp ur tunnan och in i studion för att köra önskeprogrammet SMS-önskningen som vi alltid sänder mellan 9 och halv 10. För första (och troligen enda gången) kördes det programmet i badrockar. Så avslappanat kan det vara att jobba på Sveriges radio :)


Jag och Erika i studion


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: