Schlager-Micke

2010-04-19
21:11:39

Nostalgihelg i Kalmar
Igår kom jag hem från ett besök i Kalmar. Men jag kan inte påstå att jag såg så mycket av stan, jag såg desto mer av en TV-skärm i ett vardagsrum. Min gode vän Patrik hade fått tag på några rariteter i nostalgisamlingen, Melodifestivalen 1975, 1977 och 1978, i perfekt bildkvalitet dessutom. Av dessa är det framförallt 75:an som är sällsynt och det finns en anledning till det. Sveriges television sparade aldrig den sändningen.

Trots det finns ett välbevarat exemplar av MF 1975 i SVT:s digra arkiv men där har de inte sig själva att tacka - utan Svenne Hedlund. Han bandade sändningen på sin egen privata videobandspelare (som säkert var en beta-max om ens det fanns 1975...), förmodligen eftersom att att han själv deltog. Vem vill inte sitta själv i sin soffa och titta på sig själv när man är med i Sveriges största TV-program? Alla låtar utom den sista och halva näst sista låten finns med (troligen tog Svennes videoband slut där, han hade kanske ett inspelat program av Raskens på samma band som han inte ville spela över).

1975 anses som en av de bästa startfälten i förhistorisk MF-tid, d.v.s. innan 2002. Lasse Berghagen vann, Björn Skifs tävlade med Michelangelo, Svenne och Lotta sjöng Bang en boomerang, Ted Gärdestad fanns med i startfältet liksom låten Ska vi plocka körsbär i min trädgård som kom näst sist. Att Björn Skifs inte vann med Michelangelo är och förblir ett mysterium.

Om 1975 är en stark årgång så är 1977 kanske tidernas sämsta Melodifestival. Forbes och låten Beatles vann och den var i särklass bäst. Det kanske säger en del...Givetvis röstade vi på samtliga festivaler vi såg och en favorit som jag har från 1978 är den mycket underskattade låten Harlequin med gruppen Harlequin. Ett av de första försöken med disco i tävlingen men den kom tydligen lite för tidigt för juryn var inte så imponerad - bara en 8:e plats. Det finns ingen video från framträdandet på youtube, vi får nöja oss med låten.


Kommentarer:
#1: Brita

Bra inlägg Micke! Gillade Svenne Raskens, eller???!!! :)

2010-04-19 @ 23:19:53
#2: Micke

Jag har ingen aning om Svenne gillade Raskens men eftersom 75% av svenska folket tittade på det vid den här tiden så är det inget orimligt antagande.

2010-04-20 @ 21:49:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: