Schlager-Micke

2009-10-25
11:47:47

Sommaren är kort....
Nja inte för alla uppenbarligen. Det råkade bli ett väldigt långt sommaruppehåll för min del vilket flera av er har uppmärksammat. Jag har verkligen insett vilken skillnad i tid jag har i år jämfört med tidigare år när jag var arbetslös, förlåt jag menar "frilans", i Stockholm. Nu har det varit heltidsjobbande på morgonprogrammet Smakstart i P4 Halland. De tidiga morgnarna har gjort att jag sovit halva eftermiddagen när jag kommit hem. Sen har jag varit segare än Harald Treutiger när jag vaknat och försökt att komma igång igen lagom till sena eftermiddagen.

Under den här perioden har det också blivit en del bokskrivande som ni kanske vet. Jag och mina journalistkollegor David "fisken" Nyquist och Anders "Anders" Rydell har skrivit en bok med namnet "Vinnare och förlorare" som kommer att ges ut på ICA bokförlag i vår. Vi gör de sista korrigeringarna av manuset nu och jag tror att det kommer att bli mycket underhållande läsning:)


En del "fulmat" och några flaskor cola behövs för att kreativiteten ska flöda under bokarbetet

En förändring som skett för min del sen sist är att jag inte längre är vice ordförande i Melodifestivalklubben. Jag avtackades under Melodifestivalklubbens årsmöte på universeum i Göteborg för två veckor sen. Nu var det inte så att jag avgick under tumultartade former genom att resa mig upp och lämna årsmötet i vredesmod (en sån förklaring hade varit betydligt mer "bloggvänlig" att skriva om) eller att jag gjorde som en tidigare styrelsemedamot, att avgå helt frivilligt men säga offentligt att man fått sparken eftersom det "låter roligare". Utan anledningen var helt enkelt att det kändes som att tiden inte alls räckte till för styrelsejobbet i klubben nu. Jag hann sitta i tre år i styrelsen varav två år som vice ordförande och under det sista året blev det för mycket med heltidsjobb, bokskrivande och styrelsejobb samtidigt helt enkelt. Även klubbens ordförande under fyra års tid, Maria Niklasson som gjort ett alldeles utmärkt jobb, slutade vilket innebar att det blev en ny ledning i styrelsen. Min gode vän Jens Johansson tar nu över som ordförande och det tror jag kommer gå alldeles lysande.


Blommorna som jag fick på årsmötet för de tre åren i styrelsen

Det har ju hänt en hel del inom schlagervärlden också sen jag skrev på bloggen sist. Framförallt så är jag glad att SVT i alla fall tagit ett litet steg i demokratiseringen av Melodifestivalen genom skapandet av webbjokern. Det följer faktiskt ganska väl det som jag efterlyste i ett inlägg på den här bloggen i februari, att man skulle se över systemet med att musikförlagen får sålla bland allt som kommer in och som slutligen innebär att det är ett fåtal etablerade låtskrivare och låtskrivarteam som står för i princip samtliga bidrag. Det inlägget kan ni läsa här om ni vill: http://schlagermicke.blogg.se/2009/february/urvalssystemet-till-mf-ar-forlegat.html

Nu tycker jag att ett bidrag via webbjokern är alldeles för lite och mest en symbolisk förändring. En hel delfinal bör vara med s.k. osignade bidrag så att det blir en ordentlig förändring och det speglar också musikvärlden betydligt bättre än att 1 av 32 bidrag ska representera myspace/youtube-musikvärlden. Men ändock ett steg i rätt riktning. Nu har jag inte hunnit lyssna på särskilt många av webbjokerns bidrag så jag får återkomma med kvalitén på bidragen men en uppfriskande förändring är det helt klart.

Helt klart är också låtskrivarna för de 27 bidrag som plockats ut genom det vanliga förfarandet och jag har svårt att bli upphetsad när de namnet offentliggörs. Det mest uppseendeväckande den här gången (även om det känns som en överdrivt att kalla det uppseendeväckande) var väl att varken Ingela Pling eller Henrik Wikström fick med något bidrag bland de 27 och att nära hälften av de 62 upphovsmännen var debutanter. Men det riktigt intressanta blir när artisterna presenteras och det brukar de formellt sett göra i december men i praktiken när kvällstidningarna presenterar sina spekulationer. För faktum är att de spekulationerna i princip alltid stämmer.

Men jag får väl avsluta det här inlägget med att hälsa mig själv välkommen tillbaka till bloggen eftersom många av er har varit inne mer än jag under de senaste månaderna;-) Skämt åsido, kul att ni läser min blogg. Jag lovar att återkomma så fort jag hinner med nya inlägg.

//Micke

Kommentarer:
#1: Micke A

Verkligen roligt att du är tillbaka! Ser fram emot många spännande inlägg och intressanta diskussioner :)

2009-10-25 @ 13:03:14
#2: Hasse

Hallå där!

Jasså sommaren är över även nere i södra Sverige.

Ser fram emot att läsa boken, och det blir väl någon gång efter MF 2010.

Har själv lyssnat på mängder av Webbjokar, i mer eller mindre bra kvalité.

2009-10-25 @ 13:23:52
#3: Brita

Rohohohohohhoooo! Micke is back!

2009-10-25 @ 21:08:27
#4: Anna

Bra jobbat =)

2009-10-25 @ 22:22:35
#5: Anton

Hej Micke!

Kul att du är tillbaka. Vad gäller webjokern så tycker jag att nummer 055 (Happy thoughts) är värd att lyssnas på och få en liten röst. Det är en riktigt härlig feelgood-sång.

2009-10-29 @ 11:37:18
#6: Dulle

Fulmat = godis från 7-eleven?

2009-11-02 @ 12:54:57
#7: Inger

Välkommen tillbaka!

Din blogg är ett måste när det börjar dra ihop sig till melodifestivalsäsong. Så det var på tiden att din sommar tog slut.

kram

2009-11-08 @ 11:15:01
#8: Micke

Tack så mycket allihop för alla snälla kommentarer. Jag ska blogga på så bra jag kan.

2009-11-09 @ 14:00:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: