Schlager-Micke

2009-11-17
17:14:22

Salem al Fakir joker nummer två


Han slog igenom för några år sen med låtar som Good song och This is who I am och nu är han klar för Melodifestivalen, Salem Al Fakir. Att han får erbjudandet från Christer Björkman är inte överraskande alls men desto mer överraskande är det att han tackar ja. Salems låtar är melodiösa och mycket radiovänliga men saknar den typen av "hookiga" refränger som ofta behövs för att vinna gehör i konkurrensen när hundratusentals svenskar knappar in nummer på telefonen. En framgång i tävlingen är långt ifrån given och han kan mycket väl bli ytterligare en i raden av "P3-artister" som (Lasse Lindh, Eskobar, Addis black widow, the Attic m.fl) floppar i tävlingen.

Personligen tycker jag att det är kul att han försöker. Jag vill att Melodifestivalen ska vara så nära ett "SM i populärmusik" som det är möjligt och då ska de bästa vara med. För oavsett om man gillar hans musik eller inte så är han tveklöst en av Sveriges populäraste artister och har ett antal grammisar hemma i prishyllan. Dessutom är han minst sagt mångsidig inom musik, på hans första album spelade han i princip alla instrumenten själv. Och till skillnad från andra artister inom den mer kreddiga genren så har han inte någon "jag ska vara smal och svår och inte bjuda på mig själv"-attityd (den så kallade "Kent-skolan") utan är snarare en glad skit som sprider glädje i det redan så glada schlagersammanhanget.

Jag kan tänka mig att Christer Björkman är ganska nöjd med sina jokrar så här långt. Först tackar Darin ja, som han har tjatat på i många år att vara med, och nu har även Salem Al-Fakir sagt ja. Christer Björkman har varit nojig, ja nästan övernojig, på det här med att få Melodifestivalen accepterad i hela musik-sverige. Vissa tycker att han nästan ser ner på den klassiska schlagern då han så gärna poängterar hur få sådana låtar som är med varje år. Och i år verkar hans kredd-iver ge resultat. Om de här låtarna når något resultat i tävlingen är en annan sak men en sak är säker. Går Salem Al Fakir till final så lär jurypoängen hagla. Få artister har blivit lika kritikerrosade under de senare åren.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: