Schlager-Micke

2009-11-09
19:34:18

"Du är min man" har äntligen åkt ur svensktoppen
Jag skrev tidigare idag ett inlägg på facebook som inom några timmar hade fått tio "tummen upp" och sjutton kommentarer. Då insåg jag att det här verkligen berör och att det är på sin plats att skriva ett blogginlägg om det. Det handlar om låten Du är min man. För det tog fem år och fyra månader, eller för att vara exakt 278 veckor innan det hände - Du är min man med Helen Sjöholm och Benny Anderssons orkester har nu äntligen åkt ur svensktoppen. Jag säger äntligen för jag har aldrig förstått storheten med den låten. Jag skrev om den här låten på bloggen för några år sen och vad passar då bättre än att citera sig själv. För när Du är min man kom in på svensktoppen den 11 juli 2004 så....

#...kände knappt någon i Sverige till begreppet "Blogg".
#...var Tommy Söderberg fortfarande förbundskapten för landslaget i fotboll
#...turnerade Gyllene tider land och rike runt på sitt 25-årsjubileum
#...var Youtube inte ens påtänkt
#...hade ännu ingen "Allians för Sverige" bildats på den borgerliga sidan 

Jag hyser den största beundran för Benny Anndersson som låtskrivare. Han har levererat fler och bättre låtar än någon annan i Sverige och jag vågar nästan påstå i världen. Men av alla låtar han skrivit så är Du är min man tveklöst den sämsta. Jag föreställer mig att han satt i sin studio, hade druckit några koppar kaffe och plötsligt kom på att han skulle skriva en dansbandslåt enligt konstens alla regler. Och så råkade folk ta den på allvar.

Att låten låg 278 veckor på listan är absurt av flera anledningar. Dels för att juryn som röstar ständigt byts ut, dels för att inte bara låtar på svenska utan även på engelska får vara med och inte minst för alla låtar som kommit sen 2004 som låten har fått konkurrera mot. Bara i Melodifestivalen har det handlat Empty room, Cara Mia, Evighet, För att du finns, Hero, Jag ljuger så bra, ja listan kan göras hur lång som helst men den har överlevt alla stormar.

Nu är det bara att hoppas att någon ger en stämpel på Du är min man där det står. "Förbjuden att kopiera, plagiera, tolka eller på annat sätt vidröra. Vila i frid".

Kommentarer:
#1: syster den äldre

kikar in på din blogg, minnsan... ja, fem år på svensktoppen är verkligen ett skämt. Har prog. några lyssnare?! Hörs!

2009-11-09 @ 22:41:54
#2: Fisken

JAAAAAAA! Dolph gör comeback! Kommer bli succé med honom flankerandes Måns Z! Han får se till att inte ta för många repliker bara. I Rocky IV hade han väl bara en "I will crush you" och i Red Scorpion hade han bara en på svenska "spring era jävlar", nu är frågan om Dolph kan leverera liknande klassiker i detta sammanhang! Go Dolph!

2009-11-10 @ 16:10:26
#3: Jon

Skratt

Skkrattade gott när jag läste blogginlägget.

Jess ropade och undrade vad jag skrattar åt.

Jag sa som det var att "Du är min man" åkte ut från svensktoppen.

Jessicas kommentar var blixtsnabb: Jasså? Helen Sjöholm ser ut som ett spöke.

2009-11-11 @ 22:34:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: