Schlager-Micke

2009-05-17
01:12:20

Vilken utklassning!

Alexander Rybak i segerruset efter jordskredssegern

Det var ett starkt finalfält men det syntes inte i sluttabellen. Norges segermarginal är historisk. De vinner med 387 poäng och får 169 poäng fler än tvåan. Norge snittar helt otroliga 9,44 poäng per land!! Jag skulle kunna rabbla en massa historisk statistik till men det ska jag hoppa över nu för jag är väldigt glad att Eurovision Song Contest 2009 fick en så bra vinnare. Och en vinnare som är skriven av sångaren själv.

Väldigt kul också att Islands vackra ballad kom så bra som tvåa. Två nordiska länder i topp! Det hände senast 1999 då Sverige slog...., ja just det - Island.

Sverige ja, Malenas placering är givetvis en stor besvikelse. 21:a plats blev resultatet och det är Sveriges sämsta placering sen 1992. Även om jag personligen inte hade med Sverige på topp-10 så är det synd att det förstärker missnöjet och föraktet bland svenskar för Eurovision. Samtidigt kan knappast svensken fortsätta med argumentet att det bara är östländerna som röstar på varann nu med det här resultatet.

Storbritanniens femte plats var för mig den största överraskningen. Och en positiv överraskning. Storibritannien har verkligen ansträngt sig för att höja sitt anseende i tävlingen och om de hade floppat även nu när de låter  Andrew Lloyd Webber skriva låten så hade de nog blivit så bittra att det hade blivit riktig kris.

Grekland, Bosnien och (som tur vad) Ukraina blev alla floppar. De var aldrig ens nära topp-5 och frågan är hur stor skillnaden hade varit om det enbart hade varit telefonröster och ingen jury. Spontant tror jag att Turkiet hade kommit tvåa med bara telefonröster och Ryssland och Armenien kommit högre men det är ju bara gissningar.

Jag röstade själv på Albanien, men det blev bara en 17:e plats för Kejsi Tola. Och innerst inne tyckte jag ju Norge var bäst men att svenska tolvan skulle gå till lusekoftorna var ju så givet. Hur som helst så åker jag mer än gärna till Oslo nästa år.

Kommentar:
#1: Brita

Micke, vet du om röstningsresultaten i finalen för jury respektive telefonröstning kommer att offentliggöras?

2009-05-19 @ 18:17:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: