Schlager-Micke

2009-05-09
22:48:04

Snälla Alexander Rybak - vinn Eurovision!

Norska storfavoriten Alexander Rybak kan ge ESC det uppsving det behöver

Jag räknar ner dag för dag nu tills det hela drar igång. På tisdag med semi 1, torsdag semi 2 och finalen om en vecka. Jag har vid den här tiden (precis som varje år vid den här tiden) fått min Eurovision-sjuka som gör att min hjärna hela tiden upptas av tankeverksamhet där placeringar och poäng flyttas upp och ner. I mitt huvud spelas tänkbara scenarion upp om hur det kommer att gå och hur jag VILL att det ska gå.

Norge är landet som alla talar om. Många spelbolag har stoppat spel på Norge för att oddsen blev för låga och det är uppenbarligen inte bara Norden som snackar Norge. Norske Alexander Rybak verkar vara i hela Europas fokus och jag hoppas innerligt att förhandstipsen stämmer. Detta av många anledningar.

1. Låten är den bästa i år
2. Alexander har skrivit både text och musik själv
3. Låten innehåller varken massa ryska oljemiljoner, nakenchocker eller billiga TV-mässiga scentricks. Det är verkligen en LÅT som vinner om Norge vinner.
4. Det blir mycket nära till nästa års Eurovision och jag åker mer än gärna till Oslo för ESC 2010

Dessutom skulle en norsk seger säkerligen höja förtroendet för Eurovision bland vanligt folk i Sverige och visa att inte bara östländer vinner. Inte för att de gjort det så överdrivet många år. För tre år sen vann Finland och för fyra år sen Grekland men det verkar folk ha glömt bort.

Faktum är att Norden är ett av de starkare geografiska områdena i Eurovision. I ett avseende det starkaste. På de senaste 15 åren har 4 av 5 nordiska länder vunnit (det femte, Island har kommit tvåa under samma period). Balkan har under samma period en enda seger. Östblocket som helhet har 5 segrar (om man räknar in Turkiet och inte Grekland i Östblocket).

Om Norge är drömvinnaren så är Ukraina mardrömsvinnaren. De satsar på allt som jag inte vill ha i framtidens Eurovision. D.v.s. 100% show 0% låt. Be my valentine är knappt att betrakta som låt utan snarare som ljudillustration till en påkostad, vulgär scenshow. Men jag kanske inte ska snacka om mardrömsvinnare för då riskerar det att bli som förra året....Då vann den låt jag allra minst ville skulle vinna av alla.

Kommentarer:
#1: Micke A

Sett ur mitt perspektiv så räknar jag bara Ukraina 2004 och Ryssland 2008 som "östsegrar". Estland och Lettland ligger i Nordeuropa och Turkiet och Serbien i Sydeuropa. Den som har några som helst tveksamheter på dessa punkter behöver bara öppna en kartbok.

Såhär favorittippade som Norge är i år är väl f.ö. längesedan någon var? Det verkar ju gå mot promenadseger för dem och inte mig emot! Förutom ett litet stråk av bitterhet att de börjar närma sig våra fyra segrar om de nu tar sin tredje förstås.. ;)

2009-05-09 @ 23:31:43
#2: Micke

Fast begreppet öst och väst är ju inte enbart geografiska begrepp i de här sammanhangen. För enligt kartboken är i så fall Finlad inget nordiskt land utan ett nordeuropeiskt. Det ligger rakt ovanför Baltikum och sträcker sig längre österut än de baltiska länderna. Utan östbegreppet i det här fallet har mer att göra med vilka länder som var en del av Sovjet tidigare eller tillhörde någon av Sovjets så kallade sattelitstater.



Men oavsett tidigare segrar så hoppas jag innerligt att Norge vinner i år. Och jag vet inte när senast något land hade så här låga odds på seger. Jag har inte följt oddssättningen så noga tidigare men jag vet ju att Helena Paparizou var storfavorit 2005, liksom Ruslana 2004.



Sen var Grekland iof storfavoriter 2006 också men det glömdes bort minuten efter att det stod klart att de inte skulle ha en chans att vinna...



Annars får man kanske gåt tillbaka ända till 1997 och Katrina & the waves för att hitta en liknande storfavorit.



2009-05-10 @ 12:54:18
#3: Micke A

Berlinmuren föll för 20 år sedan, det delade Europa i en öst-västlig dimension är en passerad historisk epok. Jag vet att framförallt esterna och letterna hatar att bli ihopbuntade med de gamla Sovjetländerna, de har alltid sett de 50 åren av sovjetiskt styre som en illegal ockupation och historiskt och kulturellt hör de hemma i den nordliga sfären snarare än den östliga. Även röstandet i Eurovision befäster detta, såväl genom vilka poäng de baltiska staterna ger som vilka de tar emot.

Att se Finland som ett nordiskt land har inte heller alltid varit självklart. Det har ju också en politisk dimension. Före andra världskriget brukade man tala om fyra baltiska stater, men när de tre andra hamnade i klorna på Sovjet efter kriget och Finland blev ensamt på den här sidan järnridån sökte de istället inträde i det nordiska rådet.



På tal om satellitstater bör de f.d. jugoslaviska republikerna plus Albanien inte räknas dit. Jugoslavien hade visserligen ett kommunistiskt styre under större delen av kalla kriget, men ingick aldrig i Warszawapakten utan förhöll sig liksom Sverige m.fl. länder alliansfritt. Albanien lämnade Warszawapakten 1968.



Ursäkta om det blev lite nördigt nu, men jag tycker bara det är viktigt att påvisa det mossiga i att bara tänka öst mot väst när det gäller Europa. Såväl geografi som kultur är så mycket mer komplicerade än så.

2009-05-10 @ 14:53:39
#4: Brita

Tänk att vi håller med varandra Micke! Ukraina är verkligen det värsta som kunde vinna. Nu har jag iofs bara sett videon men det var ju det fruktansvärdaste jag har sett! En naken rumpa som kommer upp ur... choklad? Och jag fattar inte hur hon kan få ur något ljud över huvud taget ur munnen med tanke på hur överdrivet hon överplutar med läpparna oavbrutet! Tycker förresten det var mycket "naket" i årets videor, t.ex. Bulgarien, men även Turkiet, vars scenshow jag tycker mest verkar bygga på inzoomade rumpvickningar. Synd för Turkiets låt är bra och de brukar ju ha så proffsiga framträdanden! Jag hoppas verkligen hon byter sina jeans (??!) och sitt lilla vita linne (!!!!?????) till något flashigare. Och mer påklätt. Shit, jag börjar känna mig som en gammal tant när jag klagar på de utmanande danserna, haha!

Tacka vet jag min och Malena Ernmans favorit: Armenien.

2009-05-10 @ 15:20:26
#5: Jerry

Norge bäst. Tjeckien sämst.

2009-05-10 @ 16:10:27

Fairytale är knappt att betrakta som en låt. Hoppas fiolmimaren åker redan i semifinalen. Det skulle vara överraskande. Och roligt. För då går någon bättre (bra) låt vidare.

2009-05-11 @ 23:03:21
#7: Tobias

Det ar ett grasligt ar i Eurovision och sadana ar kan vara omattligt underhallande.



Jag kan inte fa mig sjalv att gilla Norge aven om det ar battre an annat sa ar texten lojlig och kanns inte sa lite konstlad. Daremot sa ar den catchig och jag har svart att se att det inte gar hem i manga lander.



Men som vinnare? Nej, det vill jag inte se.



Sverige har verkligen basta laten i ar, och det har jag inte sagt sen 1991, da Carola vann.



Vinner vi inte, sa kommer vi atminstone vara i topp. Azerbaijan blir tillsammans med Grekland ovantade floppar. Det aven om dom lyckas komma till final.

2009-05-12 @ 01:50:28
#8: Sara Andersson

Han kommer säkert att gå långt i eurovision för han är så begåvad och han har blicken rösten och charmen han är en bra skådis inte för att jag har sett filmerna men jag har sett små klipp på youtube,

Som jag vet så handlar låten om honom och en tjej och vilken tjej gillar inte att killar sjunger om något romantiskt så jag hoppas att det är många tjejer som röstar på honom för, Ja jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att han förtjänar att vinna. :D



2009-05-15 @ 16:03:00
#9: Catya

Jag spelade på Norge innan det blev svårt, och jag har aldrig varit så glad över ett Eurovision vad någonsin! (kan bero på att jag mestadels förlorat alla vad sedan Lordi vann förstås...)

Mycket välförtjänt även om det var mycket väntat och jag är glad att Storbritannien gick så bra med (fast jag tyckte låten var astråkig, men det får väl slut på deras evinnerliga gnäll ett tag i alla fall)

2009-05-17 @ 09:09:26

Hoppas du får en härlig dag! :)

allt väl?

2009-05-17 @ 09:12:25

alex!

2009-07-23 @ 17:24:35
#12: Otto

Åh! Ja, han ska vinna! och han vann också! haha! Har träffat honom! Så söööt!

2009-11-02 @ 23:35:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: