Schlager-Micke

2009-05-04
18:56:01

Högt och lågt i valet av kommentatorer


Shirley Clamp och Edvard af Sillén är årets kommentatorer i ESC för SVT

Jag har under många år haft svårt att se någon tydlig linje när det gäller SVT:s kommentatorer i ESC. Då många länder har samma kommentator varje år, som är lika helig för deras sändning som Arne Weise var på julafton i Sverige under många år, så har SVT gjort tvärtom. De byter ständigt och valen blir ofta förvirrande. I år har SVT utsett Shirley Clamp och Edvard af Sillén att kommentera årets Eurovision Song Contest.

Edvard af Sillén är ett bekant ansikte för många av oss som är ackrediterade på Melodifestivalen. Han dyker alltid upp i någon funktion, ibland som bloggare, nu senast som Petra Medes manusskrivare och han stod ständigt precis vid sidan av allt som hände. Att han nu får chansen att kommentera ESC känns som det perfekta valet. Till skillnad från Kristian Luuk och Josef (vad han nu heter) så är det äntligen en person som verkligen KAN tävlingen och som också har en bra förmåga att uttrycka sig. Dessutom kan han vara sådär "Calle-Norlén bitsk" i sina kommentarer så jag tror att han har det perfekta balansen för att göra ett bra jobb i kommentatorsbåset.

Mitt starkaste intryck av Edvard är dock efter förra årets deltävling i Göteborg då vi satt och diskuterade tippningen inför tävlingen och han lyckades övertyga mig om att Christer Sjögren skulle komma sist. Han hade en så övertygande argumentation att jag flyttade ner Christer till en sjätte plats i klubbens tippning. Där rök många viktiga poäng....

Men självklart räcker det inte med en påläst och rolig kommentator om han inte är tillräckligt folkkär. Ja, så verkar SVT resonera eftersom de övertalat Shirley Clamp att också vara kommentator. Jag förstår det inte. Eller rättare sagt, jag förstår men jag håller inte alls med. Att vara kommentator är en helt annan uppgift än att vara en framgångsrik artist eller en duktig programledare i TV.

Som kommentator tycker jag att det viktiga är att man är trygg, har tajming, språklig begåvning och verkligen gillar tävlingen. Shirley må gilla tävlingen och vara en fantastisk sångerska men jag tror risken är stor att hon gapar sönder sändningen och öser massa skämt som mest hon själv kommer att skratta åt. Det är bara att hoppas att hon är något mer nedtonad än hon brukar och att det är tävlingen som hamnar i fokus. Men tyvärr brukar kommentatorerna få pluspoäng från svenska folket när de istället för att vara sakliga ironiserar och hånar allt som inte verkar bekant i ESC.


Kommentarer:
#1: Oskar

Kan Shirley bli en ny Pernilla Månsson? Jag tänker direkt på henne när jag läser din beskrivning...huvva. Och varför får inte Pekka Heino vara kommentator? Han har ju fått "minst" skit och mest ros genom åren

2009-05-04 @ 23:48:06
#2: Oskar

Kan Shirley bli en ny Pernilla Månsson? Jag tänker direkt på henne när jag läser din beskrivning...huvva. Och varför får inte Pekka Heino vara kommentator? Han har ju fått "minst" skit och mest ros genom åren

2009-05-04 @ 23:48:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: