Schlager-Micke

2009-01-21
20:59:41

Världsrekord i skedliggning
Jag hade inte hunnit vara på mitt nya jobb på SR Halland särskilt länge förrän jag var med på mitt första "event" med programmet Smakstart som jag är programledare för. Vi skulle slå världsrekord i att ligga sked. Det här historiska rekordet skulle slås i periodpaus två i en innebandymatch mellan Varberg och Järfälla. Det gällande rekordet i guiness rekordbok var på 232 personer men det fanns ett inoficiellt rekord som var högre, 270 och det var i första hand det vi siktade in oss på.

Nu kan man ju tycka att just en innebandymatch knappast är rätt situation för att samla så många människor men i Varberg är innebandy hetare än hetast. Runt 2000 personer hade sett den senaste innebandymatchen i Varberg så målet att komma över 270 personer som låg sked lät inte helt omöjligt.

Det visade sig dock att det här var en cupmatch och inte en seriematch. Och cupmatcherna lockar bara en tredjedel så mycket publik. Så när matchen drog igång var det skrämmande glest på läktarna....Jag, min programledarkollega och producent gick då ner i första periodpausen och snackade inför publiken om de kommande rekordförsöket och försökte övertala de som vi ännu inte hunnit övertala om att de alla skulle vara med på denna historiska händelse. När vi insåg att det fortfarande saknades personer för att slå rekordet (vi hade koll på detta genom att räkna hur många "rekordbiljetter" vi delat ut) så började vi gå ut på läktarna mitt i andra perioden och pracka på folk biljetterna. Jag hade själv slagit mig själv på käften om jag varit de men varbergarna verkar vara ett ganska artigt folk så där lyckades man kränga ytterligare ett antal.


Foto: Therese Wahlgren SR Halland

Till slut var det då periodpausen mellan andra och tredje perioden och det var dags. Mina kollegor hetsade ner folk från läktarna, speakern likaså medan jag sprang runt med en mikrofon och gjorde intervjuer som direktsändes i radiosportens webbsändning. Alla ställde de upp sig i en lång lång ring för att sen, på order av speakern, lägga sig i skedställning. Två personer kontrollräknade och resultatet blev.......307! Vi hade ju krossat världsrekordet från guinness rekordbok och dessutom slagit det inofficiella rekordet. Ett ytterst hedersamt rekord som jag själv ville ta del av. Så med mikrofonen i högsta hugg lade jag mig själv sist i skaran och blev på så sätt den 307:e personen.

Kommentarer:
#1: Anna

Hahaha va tufft!

2009-01-22 @ 09:13:18
#2: Brita

Du påminner mig lite om Jim Carreys roll i "Bruce almighty"... That's how the cookie crumbles!

2009-01-22 @ 12:12:16
#3: Fisken

Riktigt meriterande att ha ett världsrekord i CV:n, men 307 pers som ligger sked måste jag ärligt talat säga att inte blev allt för impad över. 307 pers känns som en limit om man snackar om att stapla folk, men att bara ligga på rad och kramas... Nej, det där rekordet skulle kunna bräckas på vilken hultsfredsfestival som helst. 25 sept, 2005 klädde 637 personer ut sig till gorillor och ställde sig på ett torg i London, bara som jämförelse :-)







2009-01-22 @ 19:20:30
#4: Micke

Om man kommenderar folk vid ett stort sammanhang att ligga sked så kan man säkert bräcka det rekordet lätt. Men faktum var att 307 personer var ungefär hälften av alla som var och kollade på matchen (däribland två kommunalråd i Varberg) så med tanke på de förutsättningarna vill jag ändå hävda att det var en bragd att klara av det.

2009-01-23 @ 11:41:03
#5: Fisken

Haha, en bragd att få två kommunalråd ligga sked, ja min erfarenhet från kommunalråd är att de är gråare än en greyhoundbuss och visst är det cred, men jag skulle vilja säga att det är en större bragd att få en tv-journalist att springa genom jönköping en lördageftermiddag och ropa "Abraham" för full hals, vilket vore ett världsrekord om inte för sekretessen...

2009-01-23 @ 22:43:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: