Schlager-Micke

2009-02-22
10:22:27

Väntade vinnare i överraskande resultatlista

Erik, Danny, Mattias och Molly efter segern igår
Foto: Inger Malmén Melodifestivalklubben


Att E.M.D och Molly Sandén knep finalplatserna från Leksand var knappast en överraskning. BWO var svagare än de brukar och har man starka meriter från tidigare år så kan det straffa sig hårt. BWO ska vara glada att de kom så långt som till andra chansen med You´re not alone för det är en ballad som aldrig riktigt lyfter - trots Alexander Bards ridutrustning. Lyfte sitt bidrag gjorde däremot Molly Sandén precis så bra som jag trott. Om man jämför Så vill stjärnorna med Shirley Clamps Med hjärtat fyllt av ljus så är det egentligen ingen större skillnad i kvalitén på melodin och produktionen. Men det här är ett tydligt bevis på hur mycket detaljer och omständigheter kan påverka resultatet. Med Shirley kändes det som gammal skåpmat bara för att hon sjungit det förr - dessutom sjungit sånt bättre förr. Men med Molly Sandén kändes samma skåpmat plötsligt ny, fräsch och välsmakande.

Sen är det inte någon låt som jag vill se som vinnare i globen men det är en annan femma. Det vill jag inte heller se E.M.D som, även om de gjorde ett mycket elegant framträdande. Årets kanske bästa scenshow i MF hittills men låten tycker jag fortfarande är en ständig upprepning av samma melodislinga som är föga intressant. Musikaliskt sett hade jag väntat mig mer men käpparna och hattarna gav jag full poäng för.

Att Mikael Rickfors kommer femma med den där menlösa låten Du vinner över mig var för mig en större överraskning än att Rigo (och de andra som har världens krånligaste featuring-namn) kommer till andra chansen. Rickfors låt hade ju allt en sistaplats ska ha. Ocharmigt framträdande, trist melodi, och framförd helt utan entusiasm. 

När vi ändå är inne på Rigo & Co så hade de säkert varit chanslösa på "andra chansen-plats" i ett startfält med större konkurrens. När programledaren är tvungen att säga att "det är mycket jämt" så är det inte bara ett tecken på att det är jämt. Det är också ett tecken på att det är för få som ringer. I got you framfördes med en stor dos falsksång men jag gillar de röda kostymerna och på något sätt står man ut med mycket mer när låten framförs med ett ständigt Dogge-smile.

Min varning för Maja Gullstrand visade sig inte befogad och jag är glad att svenska folket röstade bort det där fjantiga bidraget. 

Sofia var kvällen TV-mässiga besvikelse. Jag tycker att Alla var gårdagskvällens bästa låt (i skral konkurrens) men Sofia går inte alls genom rutan. Det hade behövts en Helena Paparizou till den låten då hade den varit i final.  

Än så länge har det bara framförts en låt i MF som har vinnarfeeling och det är Måns Hope and glory. Det är bara att hoppas att den sista delfinalen i Malmö har det bästa startfältet, för årets festival måste ryckas upp rejält om den ska närma sig den musikaliska klassen för de senaste tre årens festivaler.

Kommentarer:
#1: Niklas

Det är väldigt kul att läsa din rapportering från melodifestivalen!

Gårdagens deltävling var den första jag såg o den var ju inte mkt att hurra för.....

Läste förresten en intervju med prins Carl-Philip i Expressen där han beskriver sin musiksmak: Favoritmusik: "Är verkligen en allätare. Men Kent, Lars Winnerbäck och Coldplay är grymma. Var på Coldplays konsert, det var riktigt bra". Det är bara R.E.M och U2 som fattas så är listan komplett:-)

2009-02-22 @ 18:43:51
#2: Brita

Hejdu! Tackar för att du länkar till min blogg på din blogg! Det har jag inte upptäckt förut. Men jag heter faktist Brita. (Eller "Bretta" som Niklas brukar säga?) How is halmstad treating you?



Håller med dig om att lördagens startfält var svagt! Jag tycker det är synd om Velvet. Den enda av hennes tre MF-låtar som jag inte gillade är den enda hon gått vidare med! Tyckte "the queen" var bra. Och "alla" även om man inte för ett ögonblick kan komma ihåg hur den lät... Resten var pretty crap om man får säga så! Fattar inte vad Rickfors tänker på när han väljer en G:son låt!!! I hate G:son!

2009-02-24 @ 13:42:36
#3: Micke

Jag vet Brita, ditt namn är felstavat på den där länken och har varit det hela tiden. Trots att jag hela tiden vetat att du stavar med ett t så har jag aldrig orkat ändra det. Jag ska försöka få tummen ur. lovar:-)



Jag fattar inte heller vad Rickfors tänkte när han valde den där låten och för mig är det fortfarande ett mysterium att den kom så bra som femma.



Velvet tycker jag bara upprepade sig själv i the queen. Om det hade varit hennes första låt hade jag diggat det, men nu kändes det bara som en trist repris. Men jag håller med om att den är bättre än Mi Amore. Den är skräp.

2009-02-25 @ 20:39:29
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: