Schlager-Micke

2009-02-08
16:24:20

Reglerna lär klarna

Det sedvanliga "raseriet" från svenska folket riktar sig just nu mot det nya regelsystemet vilket inte är förvånande alls. Nya förändringar möts alltid med kritik eller skeptecism till en början i Melodifestivalen och jag tror faktiskt att folk kommer att fatta reglerna redan nästa lördag. Om folk nu påstår att de inte förstår systemet med duellerna så låter det minst sagt märkligt. Att de fyra som får flest röster möts i dueller istället för att man får rösta på alla fem låtar som gått vidare borde vara hur enkelt som helst att förstå.

Däremot är det krångligare med den internationella juryn. Framförallt det faktum att det nu kommer att uppstå en andra "andra chansen" vid sidan av den vanliga. Och som resultatet blev nu så kommer ju dessutom Caroline af Ugglas att tävla i båda dessa andra chansen vilket kanke framstår som än mer märkligt.

Men jag tycker ändå att det är bra att de gjort något konkret för att kunna förbättra Sveriges placering i Eurovision. Syftet med att den internationella juryns val ska presenteras i varje program för att sen mynna ut i ett 11:e finalbidrag är ju också att man ska få in Eurovision-tänket från början när man röstar, även om det säkerligen inte kommer att innebära någon skillnad i vinnaren. Svenska folket tvärvänder väl knappast i en final och struntar i att rösta på sin favorit för att en internationell jury föredrar en annan låt.

Däremot måste man hitta någon lösning på hur internationella juryns val ska göras i själva sändningen. Nu kom den in som direkt efter att den andra vinnaren förkunnades vilket var ett mästerverk i dålig tajming och vilket säkert gjorde folk ännu mer avogt inställda till den juryn. Frågan är om detta ska förkunnas efter att den andra vinnarlåten framförts. Men det är inte någon bra idé heller men frågan är vad som är minst dåligt i det här läget.


Kommentarer:
#1: Micke A

Jag förstår inte hur Chrille B. kan vara så blåögd att han på allvar tror att Sveriges konkurrenter skulle ha något intresse av att hjälpa till att utse ett bra bidrag åt oss? Valet av Caroline af Ugglas luktar ju redan taktik lång väg.

2009-02-08 @ 17:51:28
#2: Micke

Jag har svårt att se att en jury medvetet skulle gå in för att sänka ett land. De får väl säkerligen någon slags betalning för det jobb de lägger ner och då utgår jag från att man gör sitt jobb efter bästa förmåga. Om någon nu tänker att den ska försöta för Sverige för att gynna sitt eget land så har den ju ett gediget arbete framför sig. Man måste då nästla sig in i en expertjury i typ 19 länder till och se till att de väjer dåliga låtar för att det egna landets bidrag ska ha en chans. Nja, det har jag ju svårt att tro. Däremot förstår jag ju inte alls vad den internationella juryn såg i Caroline af Ugglas bidrag men det är en annan sak

2009-02-08 @ 18:53:05
#3: Jon-Citron

Ta tillbaka orkestern ;-)

2009-02-08 @ 19:10:53
#4: Micke A

Har du möjligen koll på om något av de länder som vunnit ESC de senaste åren tagit hjälp av en internationell jury i sin uttagning? Jag vet att Norge gjorde det 1985, men den juryn valde inte Bobbysocks som favorit.

2009-02-08 @ 20:34:36
#5: Micke

Jag vet att Estland tidigare haft enbart utländsk expertjury där ett antal svenskar (har för mig att Anders Berglund var med bland annat) var med. Har också för mig att jag sett Charlotte Perrelli i juryn för en dansk final för några år sen men minns inte riktigt i vilken funktion. Men i nuläget drar jag mig bara till minnes det jag sett och hört. Det finns säkert massa fler exempel. Ett ämne värt att efterforska på!

2009-02-08 @ 21:38:13
#6: Micke A

Ah, Anders Berglund! Gamle schlagernestorn. :) Jag undrar hur det var 2001 i Estland? Jag känner mig ofta ensam om att göra det men jag gillade faktiskt Estlands "Everybody"! Off topic, men ville bara få det sagt ;).

2009-02-08 @ 22:44:50
#7: bepe

Ja som tur är har jag ingen TV. Radio har jag men lyssnar ej på Melodifestivalen. Det får räcka med vad som skrivs i Aftonbladet - Tycker Årets Djurmatare som för ett tag sen halkade omkull vid djurmating och bräckte några revben - det är värre än att lyssna på Melodifestivalen (Tror jag)!

2009-02-09 @ 17:58:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: