Schlager-Micke

2009-02-25
20:34:49

"Operation rädda festivalen"
Den sista delfinalen har inte så lite press på sig. För hur man än vrider och vänder på det så kan jag inte säga annat än att årets festival varit ett misslyckande så här långt. För första gången på många år har det känts som att Melodifestivalen har börjat gå på tomgång. Det är inte särskilt konstigt med tanke på de succéer som de senaste åren inneburit och i synnerhet inte om man jämför med förra årets festival. Fatta att allt detta hände på några få veckor:

# Sveriges bäst säljande artist, Christer Sjögren, är med och retar upp halva Sverige med en provocerande dålig låt - blir totalsågad  - och går till final.

# Sveriges tveklöst största stjärna står för festivalhistoriens största fiasko då hon missar final. Dessutom när Carola uppträder med en annan av Sveriges populäraste artister, Andreas Johnson.

# En annan av Sveriges Eurovisionvinnare ställer upp och går hela vägen och vinner

# Björn Gustafsson står för ett av svensk nöjeshistorias största genombrott och under ett antal dagar (framförallt under andra chansen-veckan) skrevs det knappt om något annat än Björn

Att sen Alexander Bard dyker upp i Gustav Vasa-mundering, Sanna Nielsen blir större än störst och bröderna Rongedal får ett fantastiskt genombrott får knappt plats på den här listan.

Vad har hänt i år? Öööö, ja pressen försökte göra en story om Christer Björkmans maktfullkomlighet och det fyllde nöjessidorna några dagar men sen dog det ut. Trummisen i HEAT hade avslöjande byxor på sig och Molly Sandén sjöng sig in i svenska folkets hjärtan. Ni förstår, årets festival ligger mil ifrån förra årets och även åren innan när det gäller publicitet.

Men detta är ju ändå en musiktävling och så länger musiken är bra behövs väl inga skandaler och stora storys? Till viss del håller jag med mig själv i det påstående men problemet är att även årets festival musikaliskt trampat vatten. Det har varit bleka kopior av de senaste årens startfält med okej låtar, men inget som klingar riktigt nytt, riktigt spännande och riktigt bra. Det är upp till startfältet i Malmö att rädda årets festival. Den sista delfinalen är av tradition stark och att döma av de rapporter jag fått från folk på plats så är detta också årets starkaste startfält.

Jag håller tummarna så mycket jag kan för att det stämmer.

Kommentarer:
#1: Holger

Väldigt bra inlägg. DU satte ord på mina känslor. Och tänk då vad alla icke-melodifestivalfanatiker tänker om vi melodifestivalfanatiker upplever årets omgång så här.



Nej till nästa år måste det ske förändringar.

2009-02-25 @ 21:42:32
#2: Tommy Engström

Håller helt med dig att årets festival varit svag (delfinal 2 är den som varit okej så här långt tycker jag). Och med din sammanställning över det som hände ifjol så blir det ännu tydligare hur blekt detta år är jämfört med ifjol. Tänk bara om såna som Rongedals hade varit med i år, de hade väl varit favoriter inför Globen om det ställt upp med den låten i år istället.

2009-02-25 @ 21:44:37
#3: Eva

så sant, så sant, men jag tror inte ens att en stark deltävling kan rädda detta tradiga MF-år...

2009-02-26 @ 16:55:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: