Schlager-Micke

2009-02-07
22:50:47

De bästa låtarna gick till Globen


Segerglädje

Ojojoj vilken svårtippad delfinal detta har varit och ojojoj vilken skräll att Shirley Clamp inte ens gick vidare bland de fem. Hon kom sist! Många tappade hakan i pressrummet då den femte låten till andra omgången förkunnandes. Shirley, schlagerdrottningen var slagen och det rejält. Sången satt långt ifrån perfekt men sånt brukar inte ha så avgörande betydelse. Kanske har TV-publiken tröttnat på det som normalt sett är det säkraste musikaliska kortet i MF, en Bobby-ballad med text av Ingela Pling. Men jag kan inte säga att det är helt oförtjänt, Med hjärtat fyllt av ljus är så oerhört förutsägbar och tråkig och det är intressant att TV-publikens tålamod är så kort. Det är just det som gör att tävlingen lever vidare, att skrällarna alltid fortsätter i MF.

Nog om Shirleys magplask, de två finalisterna Alcazar och Emilia var faktiskt ett väldigt bra val. När man börjat bortse från Emilias inte helt klockrena sång och sett hur hon blivit allt mer bekväm i kameran så har jag allt mer börjat gilla You´re my world. När den sen slutligen stod mot Caroline af Ugglas så fick Emilia mitt helhjärtade stöd för Carolines låt har jag hela tiden tyckt varit pretentiös dynga.

Alcazar bröt äntligen andra chansen-förbannelsen och det trodde jag verkligen inte. Men i det här svaga startfältet så känns det helt välförtjänt att den är i final. Kläderna skrämde uppenbarligen inte bort TV-tittarna. 

Själv har jag aldrig haft sån vånda med tippning som inför den här delfinalen. MF-klubben har en intern tippningstävling som är nog så prestigeladdad. Standardregeln brukar vara att man ska gå på det första intrycket eftersom TV-tittarna bara hör låten en gång innan de röstar. Men hade jag gjort det så hade det gått fullständigt åt skogen så det var tur att jag ändrade mig. 10 minuter innan deadline flyttade jag ner Shirley till en andra chansen-plats och flyttade upp Emilia till finalplats - tillsammans med Scotts. 

Sändningen som helhet var minst sagt problematisk. Det var en hel del teknsikt strul. Vad hände med Alcazar-texten som innan lyst upp hela skärmen? Petras skämt om snabbreprisen dog ju helt då de bara hann visa två-tre klänningar innan det kom massa tekniskt mankemang i vägen. Och att de först presenterar den andra vinnaren Emilia - sen presenterar internationella juryns val - och sen först 10 minuter senare låter Emilia sjunga vinnarlåten är verkligen inte bra. 

Produktionen får underkänt. Låtarna knappt godkänt. Petra Mede godkänt och svenska folket väl godkänt efter den första delfinalen.   

 


Kommentarer:
#1: Anton

Tycker att Shirley helt välförtjänt åkte ut. Hennes låt var tråkig, hennes röst var inte vad den varit och hennes klädsel var lika tråkig som låten.

2009-02-08 @ 11:01:52

Äntligen! Två bästa låtarna till final. Jag är nöjd. :-)

2009-02-08 @ 12:42:34
#3: Micke A

Carolines låt hade varit okej om hon inte envisats med att spela över och bara göra pannkaka av det hela!

2009-02-08 @ 15:35:17
#4: Anton

Tyckte Carolines var fruktansvärd. De skär sig i både ögonen och öronen.

2009-02-08 @ 15:41:45
#5: Brita

Jag håller med övriga, eller i alla fall om det att Alcazar gick till final. Emilias låt kunde behövt någon med lite fylligare stämma. Men, vad tänkte Shirley på när hon valde DEN låten? Hennes fina röst försvinner ju i de där korta tonerna på "hjärtat"... Och hennes astråkiga klänning, man bara, hallåååå Shirley....

2009-02-08 @ 18:22:33
#6: Inger

Jag håller med Brita om Shirleys klänning. Verkligen jättetrist!

Sen att vi har vant oss vid starka ballader efter Sonja 07 och Sanna 08, tror jag är orsak till att Shirley kom sist. Tyvärr höll Shirley 09 inte samma klass.

2009-02-08 @ 22:46:05
#7: Micke

Nej det är märkligt att Shirley väljer den låten när hon säkert blivit erbjuden en drös andra låtar de senaste åren. Jag tror att låten hade kommit betydligt högre om För att du finns, Visst finns mirakel och Empty room aldrig hade skrivits. De är bättre i sin genre och folk använder nog de låtarna som referensram. Här kan man snacka dålig tajming och klänningen hade i alla fall det positiva att den synkade med bidraget i övrigt. Förutsägbar!

2009-02-09 @ 21:33:11
#8: Dulle

Jag missade delfinalen i lördags. Har bara läst löpsedlarna att det var kaos och fiasko.

När jag läste inlägget har jag mest skrattat åt ditt ordval "pretentiös dynga". Känns liksom bekant på nåt sätt.. :)

2009-02-10 @ 17:11:29
#9: Annika

Nu när det har gått några dagar och resultatet har lagt sig, får jag en liten "A different kind of love"-feeling av Emilias låt. Inte den bästa rösten men en feelgood-låt som kanske inte kommer så högt i finalen.

2009-02-10 @ 17:59:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: