Schlager-Micke

2009-12-07
16:01:14

Startfälten i Malmö och Göteborg

Artisterna till de två sista delfinalerna offentliggjordes tidigare idag och det blev följande:

Delfinalen i Malmö

1. Peter Jöback
”Hollow"
Upphovsmän: Anders Hansson, Fredrik Kempe

2. Neo ”Human frontier”
Upphovsman: Anneli Axelsson, Tobias Jonsson

3. Noll disciplin ”Idiot”
Upphovsmän: Per Aldeheim, Niklas Jarl

4. Pernilla Wahlgren ”Jag vill om du vågar”
Upphovsmän: Pontus Assarsson, Daniel Barkman (text), Jörgen Ringqvist (text), Jörgen Ringqvist (musik)

5. Py Bäckman ”Magisk stjärna”
Upphovsmän: Py Bäckman (text), Py Bäckman, Micke Wennborn (musik)

6. Sibel ”Stop”
Upphovsmän: Mikaela Stenström, Dimitri Stassos

7. Anna Bergendahl ”This is my life”
Upphovsmän: Kristian Lagerström (text), Bobby Ljunggren (musik)

8. Love Stoned ”Thursdays”
Upphovsmän: Sharon Vaughn (text), Peter Boström, Thomas G:son (musik)

Py Bäckman tar långa pauser mellan sina deltaganden i MF. Hon var med 1979 med en mycket intressant låt som hette Var det här bara början? Och dök sen upp i oförglömliga scenkläder med låten Långt härifrån 1992. Det blir med andra ord extra intressant vad hon hittar på nu 2010, 18 år efter senaste artistdeltagandet. Men hennes största framgångar i tävlingen har kommit som låtskrivare då hon skrev Stad i Ljus till Tommy Körberg. Sibel är en gammal favorit för min del som återkommer (eller så särskilt gammal är hon iof inte..) och det känns kul. Hon får sällskap av en annan före detta idol, Anna Bergendahl. En liten tjej med en stor röst men samtidigt med en ganska begränsad scenpersonlighet. Blir intressant hur som helst. Riktigt lika intressant tycker jag inte att Pernilla Wahlgrens återkomst känns (också en artist som pausar ett antal år mellan varje framträdande i MF). Hennes låtar eller uppträdanden har aldrig berört mig istörre utsträckning men jag får hoppas att låten övertygar den här gången. Och så har vi ju Peter Jöback förstås som blir oerhört intressant att följa. Malmö kan bli riktigt intressant känns det som och jag önskar alltid att jag dessutom blir överrumplad av någon artist eller band som jag knappt hade koll på innan, typ som Rongedal 2008. Det vore något.


Delfinalen i Göteborg

1. Elin Lanto
"Doctor Doctor”
Upphovsmän: Mirja Breitholtz, Tony Nilsson

2. Erik Linder ”Hur kan jag tro på kärleken?”
Upphovsmän: Kenneth Gärdestad (text), Niclas Lundin, Tony Malm (musik)

3. Timoteij ”Kom (Run)”
Upphovsmän: Niclas Arn, Gustav Eurén, Karl Eurén

4. Johannes Bah Kuhnke ”Tonight”
Upphovsmän: Sharon Vaughn, Anders Hansson

5. Getty ”Yeba”
Upphovsmän: Getty Domein (text), Tuomas (Tiny) Pyhäjärvi (musik)

6. Alcazar "Headlines”
Upphovsmän: Peter Boström, Tony Nilsson

7. Crucified Barbara ”Heaven or hell”
Upphovsman: Håkan Larsson, Björn Lönnroos, Jörgen Svensson

8. Darin Zanyar ”You're out of my life”
Upphovsmän: Henrik Janson, Tony Nilsson

Många nya namn i de här sammanhangen i Göteborg som på pappret känns aningen tunt. Alcazar är med ännu en gång och det har jag inget emot. Jag tyckte att de hade bästa låten i finalen i våras men chansen att vinna ökar knappast för varje gång man är med, snarare tvärtom. I disco-genren har Alcazar presterat på yppersta nivå flera gånger men det har aldrig räckt ända fram. Darin blir förstås helintressant och så gillar jag att Elin lanto är tillbaka igen. Hon tävlade 2007 med låten Money som på något sätt försvann bland alla hits och storstjärnor som dök upp i tävlingen det året. Annars är det fullt av namn som jag inte vet så mycket om. Är det tänkt som skrällarnas delfinal kanske. Vi får se.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: