Schlager-Micke

2009-04-13
19:19:55

Påskhits med Harpo
 Jan "Harpo" Svensson

I mitt morgonprogram Smakstart som jag sänder i P4 Halland var det ett speciellt tema i torsdags. Påsken stod ju för dörren och den gamle 70-talsikonen Harpo (ni vet Moviestar-mannen) skulle komma på besök. Han bor numera strax utanför Halmstad på en gård där han har fullt med hästar som han sköter. I Sverige är han ju mest känd för Moviestar och han är fortfarande stor i Tyskland där de vill att han kommer tillbaka varje år och sjunger Moviestar iförd solbrillor och käpp (vilket av någon anledning blivit hans gimmick i Tyskland).

Hur som helst, jag och min kollega Anna bestämde oss för att skriva en påskhit till honom. För visst är det lite orättvist att julen är den enda högtid på året som hedras med hits? Alla våra mest folkkära artister bemödar sig med att skriva allt möjligt för att hylla julen men de andra högtiderna får inga hits. Allra minst påsken.

Därför började jag och min kollega skriva med ambitionen att skapa tidernas första moderna påskhit. Vi fick ihop en text och sen ringde vi Harpo och fråga om han ville sätta melodi till och framföra den i sändning när han kommer på besök till studion. Svaret var positivt och så här blev resultatet. Den fick kallas "Visa till påsk" i brist på bättre titlar. Och tänka sig, jag kunde inkassera mina första STIM-pengar efter torsdagens program :-)

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1690946&BroadcastDate=&IsBlock=

Kommentarer:
#1: Fisken

Grymt! Du har talang för detta! Det visste jag ju sedan "Capoeira". Lenas ögon möter solen", det är en fin textrad, sen gillar jag visslandet, var det något Harpo körde spontant eller?



2009-04-14 @ 19:35:59
#2: Micke

Tack fisken!

Tanken med texten var att det skulle vara naturromantik a´la Ingela Pling, för jag får alltid samma känsla när jag lyssnar på hennes texter att "hur svårt kan det vara att skriva det där".



Visslandet var Harpos idé och det funkade alldeles utmärkt tycker jag.

2009-04-15 @ 15:02:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: