Schlager-Micke

2009-04-02
20:02:39

Årets "Inför-panel" är utsedd



Få program ser jag fram emot lika mycket varje år som inför-ESC. Framförallt för att jag älskar paneler och tyckanden i allmänhet och när det sen dessutom handlar om schlager så blir det ju full pott. Samtidigt innebär detta att jag ställer höga krav på det här programmet. Jag vill inte ha någon Nanne Grönvall som spelar teater och försöker framhäva sig själv istället för att fokusera på låtarna. Jag vill inte ha någon norrman (vid namn Per Sundnes...) som bara skakar på huvudet åt allt som inte klingar bekant och kallar det för nordiskt eller engelskt.

Nej, i bästa fall vore alla i panelen som Thomas Lundin, fördomsfria, pålästa och entusiastiska, men det kanske skulle bli lite väl nördigt. Fram till för två år sen bestod panelen av en från varje nordiskt land. Ett mycket kul upplägg som innebar att vi svenskar fick lite tyckanden från andra än oss själva vilket var uppfriskande. Men i år, precis som förra året, är det bara svenskar + finlandssvensken Thomas Lundin.

Årets panel i inför-ESC har följande uppsättning:
Charlotte Perrelli, Petra Nielsen, Marie Serneholt, Christer Lindarw och Thomas Lundin.

Att Thomas Lundin är med i år igen (6:e året i rad) är ett måste. Han är på något sätt garanten för att panelen innehåller någon slags kvalitet. Att Charlotte Perrelli gör comeback i panelen ser jag också fram emot. Hon har tydliga åsikter och utrycker sig okonstlat och är avspänd i rutan så det är en klar tillgång.

Övriga tre är oprövade kort i det här sammanhanget och ett namn som Petra Nielsen ställer jag mig lite frågande till. Jag har aldrig hört henne snacka schlager eller ESC och hon har bara tävlat en gång i MF. Där har jag inga högre förväntningar.

När det gäller Christer Lindarw så hoppas jag att han kommer vara så där bög-bitchigt satirisk i sann Calle Norlén-anda. Det vore underhållande.

Marie Serneholt verkar vara en mycket sympatisk person. Om hon tycker mycket och kan bräcka några "lines" i sändning återstår att se men hon har tydligen fått rollen att stå för "den unga smaken" och det kanske var på tiden men tanke på att Thomas Lundin och Charlotte Perrelli inte är tillräckligt unga för att vara yngst längre.


Kommentarer:
#1: Hasse

Det är trevligt att Thomas Lundin är med igen!

Thomas ingick ju i år både i MF-uttagningsjuryn och den MF-Internationella juryn.

Roligt att han släpper singel nu i april. Kanske han dyker upp i många program framöver för att göra PR för den?

Men jag saknar den "onde" i programmet. Joisten som alltid gjort bra ifrån sig, både i Skandinaviska inför ESC såväl som i NRK 2002 Inför som Joisten gjorde själv.

Nu kan man trots att han inte är med i panelen följa vad Joisten tycker på hans hemsida http://www.josteinp.com/



Lägger med ett klipp från Joisten Pedersens blogg

10 march 2009

FAREN OVER – VI VINNER!

Etter helgens nasjonale finaler er det klart at hverken Russland, Serbia eller Slovenia kommer til by Norge og Alexander Rybak særlig konkurranse i Moskva. De stiller alle med sine dårligste bidrag i manns minne!

2009-04-03 @ 07:44:36
#2: Brita

Haha, hoppas verkligen att Jostein har rätt! Skulle vara så skönt om Norge vann, för då (KANSKE...?) alla svenska journalister skulle sluta gnälla om att det bara är öststaterna som röstar på varandra.

2009-04-08 @ 18:01:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: