Schlager-Micke

2008-09-22
16:51:33

Vilken låt ska Sverige skicka till ESC?
Ja, den frågan fick jag av en journalist på Göteborgs-posten som ringde upp mig i fredags och jag märkte hur svårt jag hade att svara på den frågan. För det vanliga svaret att "det gäller att vara ensam i sin genre" funkar knappt att ge längre. Ryssland vann inte för att det var den enda balladen i årets ESC, tvärtom så var det den genre som det var flest av i finalen och många ballader placerade sig högt.  Samtidigt var många av de låtar som kom på de sista platserna, som England, Kroatien och Frankrike låtar och visuella nummer som inte påminde om någon annan, men inte gick det bra för det.

Smärtsamt måste man skrota teori efter teori och inse att man faktiskt inte har en aning om vilket svenskt bidrag som kommer att funka bäst i ESC. Knappt ens efter att man hört alla de andra ländernas bidrag. Innan den svenska finalen kom jag fram till att Charlotte Perrelli trots allt var den låt som jag trodde hade bäst chans. Om det stämmer eller inte får vi aldrig veta men nog borde någon av årets MF-bidrag ha placerat sig bättre?

Jag vet inte om GP-reportern fick särskilt många citat från mig. Man vill ju annars vara generös med bra "lines" eftersom ett bra citat gör att klubben syns desto mer i pressen. Det roliga med han som ringde upp mig var att jag minns han väldigt väl från festen på stadshuset som var innan globenfinalen. Det var också det han sa när han presenterade sig. Jag sa den gången till hans kollega att han var fruktansvärt lik Rongedal och att jag bara måste få ett kort med honom och "Rongedalarna". Och det fick jag:-)


Rongedal med GP-journalisten i mitten

Kommentarer:
#1: Micke A

BWO for Moscow! Snyggt kort på den okände trillingen också.. hehe.

2008-09-22 @ 21:05:02
#2: Brita

Är han släkt med dem eller...?

2008-09-25 @ 13:51:50
#3: Micke

Nej Brita jag tror det är en ren slumpo, men en väldigt rolig slump. Han sa att han hade fått höra det där med Rongedal en hel del sen den festen....:-)

2008-09-26 @ 21:22:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: