Schlager-Micke

2008-09-26
22:03:44

Tack för den nya idoljuryn!
Idolsäsongen har ju börjat igen och jag tycker egentligen att de första veckorna av Idol är de mest ointressanta. Framförallt därför att dramaturgin i programmen har varit likadant uppbyggd år efter år. De flesta som visas är personer som tror att de kan sjunga, de kan de bevisligen inte, juryn kommer med en ordvitsande förnedring och avslutar med "dörren är där". Vilka som ska gå vidare hör man efter en halv sekund eftersom bara de allra sämsta och de bästa tas med. Att så många ändå tycker att idol är som bäst under de här veckorna "för då får man ju se alla som gör bort sig" det övergår mitt förstånd. Hur mycket skrattar man åt en clown som halklar på samma bananskal på exakt samma sätt 43 gånger i rad? Uppenbarligen viker sig vissa dubbelt även den 44:e gången.

Nej, enda anledningen att jag ändå valt att kolla på under de inledande veckorna beror på den nya juryn. Jag blev överlycklig när den gamla juryn fick sparken och den nya kunde bara inte vara sämre. Den blev den inte heller, den blev betydligt bättre. I jämförelse med Bagge, Bagge och Carlsson framstår den gamla juryn (Breitholtz, Tomita och Swartling för er som glömt det) som en samling wannabees. Hos den nya juryn märker jag inga fjantiga skivbolagsmanér på det sätt som Peter Swartling kunde visa upp med sina förberedda krystade one-liners. Anders Bagge är allt som Swartling inte var. Naturlig, kunnig och empatisk. Och samtidigt väldigt underhållande. För det är faktiskt inte bara skitstövlar som är roliga (även om många skitstövlar är det).



När juryn är en behövlig uppfrächning i årets idol så är det synd att upplägget fortfarande är likadant. Audition-programmen klipptes ihop på samma förutsägbara sätt i år som tidigare och Peter Jihde går runt med samma självgodhet som han alltid gjort. Och inför kvalveckan som kommer nu är det även i år bara 16 deltagare. 85 deltagare har eliminerats efter att de sjungit fem toner på slutaudition. Men de lägger ner en hel vecka på att sålla bort 5 deltagare! 2004 var det 40 deltagare under kvalveckan men uppenbarligen vill man hålla folket borta så länge som möjligt från beslutanderätten. De röstar ju ändå fel.....(Konstigt, det är aldrig någon som säger att folket köper fel när de handlar skivor, men röstar fel gör de tydligen hela tiden).

Något kanske jag bör säga om deltagarna också även om det är svårt att bilda sig en uppfattning när man hört så lite och när urvalet är så selektivt. Men självklart har jag, liksom de flesta, blivit väldigt imponerad av den unga Anna Bergendahl som har en mycket speciell röst med en enorm botten. Men troligen är hon på tok för bra för att vinna. Helst bör hon inte vinna om hon vill ha någon slags respekterad karriär....

Kommentarer:
#1: Fisken

Helt rätt, jurybytet har varit klockrent, även om det är Herr Bagge som lyfter den här trion på egen hand. Svartling, breitholz och den fullständigt hemska kvinnan mellan dem (som får mig att börja skuggboxas framför platt-tvn) borde aldrig mer få framträda i annat än förnedringsprogram som fångarna på fortet eller robinson- där gör de hemma.



Jepp - Anna från nyköping har en enorm likhet med tracy chapman, tror vinner med rätt låtval, men hennes lite snobbiga attityd kan fälla henne. Annars tror jag att lillkillen som ser ut som min kompis 12-åriga lillasyster Elin möjligen har chansen också.



Enda gångerna jag garvar nuför tiden när det gäller clowneriet under första veckorna är när det kommer in psykopater i studion. Det var ju både en indisk kvinna och en (rysk?) Olga hetter hon väl som får en att stumna framför tv;n, man hoppas ju att polisen står beredd med handklovarna utanför kåken sen och kör dem till hispan så att de inte är ute på stan och härjar med den där självinsikten.



Tycker för övrigt att Filip och Fredriks nya satsning "vem kan slå..." är mer eller mindre kass. Oldsberg känns sååå ute, lika malplacerad som hans pålagda garv när han entrar scenen och värst är hans "nu kommer något jag längtat efter att göra väldigt länge... påa ett reklamavbrott" up my butt svt... Oldsberg är en pengakåt snuskgubbe i mina records. fy. Hela programidén är kass, sitta o glo på när fredrik spöar en medelålders kvinna i spökboll är som att stirra på myrkrig, spänningen är noll och nada, förstår att de nu lägger ner skiten efter 3 veckor.



2008-09-26 @ 23:23:03
#2: Ellen

Jag gillar också nya juryn skarpt. De verkar mycket mer kunniga OCH mänskliga än den gamla dra oneliners-juryn. MrBagge är bäst!

2008-09-28 @ 21:08:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: