Schlager-Micke

2008-09-16
19:52:29

Jury kan bli aktuell i Eurovision 2009
Ni som följt min blogg vet att det här med röstning och poäng är något jag är smått galen i och nu har det blivit känt att EBU kommer att införa någon slags jury i nästa års ESC. Vad förändringen innebär vill de inte gå ut med nu utan det kommer tydligen offentliggöras i december om man får tro esctoday.com

Principiellt sett har jag alltid varit emot jury-systemet eftersom jag inte tycker det finns någon som kan anses bedöma objektivt vad som är bra musik. Det är helt upp till den som lyssnar. Speciellt papetiskt blir det i finalen av MF då halva svenska folket följt delfinalerna och hört låtarna många gånger och är precis lika mycket experter som de fyra personer som sitter i den så kallade juryn. Men den juryn är enbart med av TV-mässiga skäl, det har ju SVT mer eller mindre erkänt själva.

Även om röstningen i Eurovision varit befriad från jury de senaste 11 åren tycker jag ändå att det låter positivt att EBU vill göra något åt röstnings-situationen. För att det finns klara problem med röstningsystemet i Eurovision har väl visat sig i flera år då förutsättningarna för olika länder ter sig lite väl stora och omröstningarna blivit hopplöst förutsägbara. Men i mitt tycke har det inte att göra med grannröstning utan med det som i schlagerfan-kretsar benämns diaspora-röstning. Med det innebär att man bor i ett land men röstar på sitt eget land. D.v.s. turkar i Tyskland röstar på Turkiet, ryssar i Lettland röstar på Ryssland, armener i Holland röstar på Armenien....


EBU-presidenten Svante Stockselius

Det har funnits en back-upjury varje år men EBU har konsekvent vägrat att offentliggöra resultatet från de. För man är ju nyfiken på hur mycket som skiljer mellan jury-röster och folkets. Att EBU inför samma system som i Melodifestivalen - alltså att hälften av poängen kommer från telefonröster, hälften från jury - tror jag inte är särskilt lyckat. Det blir bara snurrigt för den som tittar hur mycket dens röst egentligen är värd och konsekvensen kan säkert bli att antalet röster sjunker radikalt.

Men att EBU inser att något behöver göras är positivt och säkert ett resultat av att flera mäktiga länder (läs England) hotar att hoppa av och snuva EBU på mycket värdefulla stålar. Och även om jag som sagt principiellt är emot jurysystemet så kan jag tycka att det kan vara värt att testa det, men då ska det göras fullt ut. I så fall får man ta ett år där det bara är jurygrupper och inga telefonröster - och så utvärdera efteråt. För jag saknar verkligen den ovisshet som fanns tidigare när poängen kunde falla lite hur som helst i ESC. För det kan det inte längre.

Samtidigt talar mycket för att skillnaden inte är så stor. I år fanns det ju jurygrupper under årets semifinaler i ESC men deras topp-10 till finalen skiljde sig bara på ett enda land jämfört med telefonrösterna. Juryn valde Sverige, det gjorde inte folket....

Kommentarer:
#1: Micke A

Jag håller helt med dig om att det inte finns någon objektivitet när det gäller musik, men det gäller ju alltid oavsett om det är en jury på 10 pers eller en miljon telefonröstare som tycker till. Och du kan inte förneka att diaspora-problemet är telefonomröstningens förtjänst.

Förresten, titta gärna in på min nya blogg! Den kommer inte att vara en ren schlagerblogg, men givetvis tas det upp då och då.

2008-09-16 @ 22:51:47
#2: Micke

Ja diaspora-röstningen beror ju helt klart på telefonomröstningen, absolut, det är ju just därför som jag ställer mig positiv till att om de skulle testa ett jurysystem ett år för att se om det är ett hållbart alternativ i framtiden.



Sen är det ju en väldigt stor skillnad när två miljoner människor säger sitt jämfört med en jury på fyra personer, även om man kan säga att båda är subjektiva. En majoritet av jurygruppernas 44 personer valde Hero i årets MF framför en majoritet av två miljoner telefonröster som föredrog Sanna Nielsen. Det tycker jag är en parodi på demokrati.

2008-09-17 @ 09:52:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: