Schlager-Micke

2008-11-28
15:42:51

Imorgon går jag ombord på "Färjan"

Självaste "Färjan" kommer belägras av SR imorgon, lördag

Under hösten har kanal 5 sänt serien Färjan - en dokusåpa om livet ombord på färjan Cinderella. Rederiet men i verkligheten om ni så vill. Hela idén är egentligen så fel i tiden som ett program kan bli. Program där man får följa fulla resenärer som gör bort sig och en lite lagom blåst personal är så mycket 2001 det kan bli. Huvudpersonen är till råga på allt en gammal baren-deltagare från 2000, Håkan Hallin som då var en mildare version av Robinson-robban som gärna spände sig inför alla och berättade att "jag vet inte hur många brudar jag haft men det är ju garanterat tresiffrigt...."

Eran med den här typen av program har ju varit utdöd sedan den "snälla vågen" av program som "Bonde söker fru", "let´s dance" och nu "stjärnor på is" regerar. Men kanske är det just därför det här programmet sticker ut och uppenbarligen fungerar. Och jag har ändrat uppfattning själv också. Allt från den dallas-liknande signaturen där personalen presenteras på 80-talsmanér till den taffliga speakerrösten till Färjan-Håkan som är charmigt wannabee gör att jag bara måste gilla den här serien. Och inte nog med det...

Sveriges radios årliga fest har i år förlagt till just....färjan. De har hyrt hela fucking Cinderella av Viking line och imorgon bär en busslast av här från Jönköping med mig och mina radiokollegor upp till Stockholm för att gå ombord. Det är folk inom Sveriges radio från hela landet som är inbjudna och jag kryssade för ja-rutan så fort det bara gick. Det här vill man ju inte missa! Nu kommer båten ligga i hamn i Stockholm hela tiden, vi kommer inte bege oss ut till sjöss. Jag tror faktiskt det har att göra med säkerhetstänk. Man vill inte riskera att hela SR sjunker och det är kanske lika bra det. Frågan är bara om färjan-Håkan är där.


Färjan-Håkan, Sveriges folkkäraste bartender numera

Kommentarer:
#1: Fisken

jasså Håkan har stått i Baren... Det kunde man ju ha föreställt sig utan någon större inlevningsförmåga. Har sett några avsnitt och gillar Färjan. Har också pendlat i uppfattning från starten. Håkan tyckte jag först verkade vara en solarie"bög" med dålig självkänsla, ett ordförråd av klyschor och ett rikrigt svin. Nu efter några avsnitt har jag ändrat uppfattning och ser honom som en sympatisk solarie"bög" med dålig självkänsla, ett ordförråd av klyschor och ett riktigt svin.



För övrigt tycker jag att det är skrämmande att man skickar ut stora båtar fyllda med 1000-tals personer på östersjön och den här besättningen som inte verkar ha tillräckligt med kompetens för att lösa ett barnkorsord tillsammans. Såg ni intendenyen? Färjans motsvarighet till Uno. Han som pratade som och betedde sig som Roland från torsk på tallinn, lyssnade på dansband och hade en amerikansk flagga som sängöverkast... Jag förstår helt och hållet att SR inte lämnar kajen med den här laguppställningen. Men har du möjlighet Micke så ta gärna en autograf från Håkan, och be han hälsa till en hemlig bedundrare.



2008-11-28 @ 18:21:42
#2: martin

Fisken: jag älskar dig!

2008-12-06 @ 11:17:57
#3: Micke

Haha, jag håller med Martin. Ditt inlägg var synnerligen underhållande fisken. Och självklart är färjan-Håkan en sympatisk solarie"bög" med dålig självkänsla, ett ordförråd av klyschor och ett riktigt svin. Det finns för få sådana karaktärer i svensk TV!

2008-12-07 @ 12:18:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: