Schlager-Micke

2008-11-18
23:52:43

Drömjokrarna

Tydligen ska även jokrarna presenteras i små doser på SVT:s presskonferenser, den första redan imorgon så jag får väl passa på att lista mina drömjokrar nu när de fyra platserna fortfarande ligger tomma. De här önsknignarna är inte särskilt realistiska alls, speciellt inte med tanke på att SVT enligt uppgift söker en manlig sångare, en duo, en grupp och ett bidrag i folkviseanda. Men det är alltid kul att drömma så jag drömmer på

Miss Li
Energiknippet från Borlänge har en egen stil som är mycket uppfriskande och känns väldigt genuin. Hennes storbandspop och ragtime skulle passa mycket bra i festivalen som partyhöjare och låtarna är trallvänliga och mycket smittsamma. Hon skulle definitivt inte vara chanslös. 

Melody Club
Jag kommer att fortsätta tjata tills jag fått min vilja igenom. Sveriges bästa popband måste bara vara med i festivalen någon gång. Inget annat band gör "hittigare" låtar och för många svenskar är de fortfarande ganska anonyma. De har allt att vinna på att vara med!

Kevin Borg
Nu har jag hört något om att Sony Bmg aldrig släpper sina idoler redan till kommande MF men i det här fallet kan de väl göra ett undantag. Killen är ju sanlöst bra och skulle kunna lyfta vilken medioker låt som helst. Vinner han i Sverige har vi ju dessutom en given 12:a i ESC......från Malta

September
Självklart borde det finnas en klassisk euro-disco-rökare med i startfältet och i så fall är det givet att det är September som borde göra den. Visserligen framförde Velvet en låt i den här genren förra året men jag tycker ända att en sådan låt per år är ett minimi-krav:-)

Om jag absolut måste klämma in en duo och ett bidrag i folkviseanda för att göra önskningarna något mer realistiska så får jag väl säga att de fyra blir:

Kevin Borg
Melody club
Orup & Lena PH
Sofia Karlsson

Jag är egentligen inte så glad i att tidigare vinnare ställer upp igen men få levererar klockrena poplåtar som Orup och Lena så självklart är de välkomna i festivalen. Folkvisan är en genre som jag tycker är konstigt att Björkman vill reservera en plats åt i startfältet. Men ska det nödvändigtvis vara så, är Sofia Karlsson ett bra val. Fantastisk röst som berör.



 


Kommentarer:

Markoolio är ingen drömjoker. Men med tanke på att det alltid är med minst en så kallad barnlåt anser jag att Markoolio är det klart bästa alternativet i barngenren. T.o.m. en gamling som jag kan gilla delar av det han gör.

2008-11-19 @ 17:10:03
#2: Micke A

Varför är det så konstigt att man vill ha in lite folkvisetoner? Det brukar ju uppskattas, och de flesta musikgenrer bör ju vara representerade i den mycket breda musiktävling som MF numera är. Sofia Karlsson vore riktigt schysst, men den riktiga drömmen är ändå Cajsa-Stina Åkerström och Åsa Jinder!

2008-11-20 @ 15:15:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: