Schlager-Micke

2008-05-23
01:07:42

Yes!!!!!

Charlotte klarade det! Underbart. Hon vet fortfarande inte hur det känns att misslyckas i de här sammanhangen. MF-99, ESC -99, Karlskorna -08, mf-finalen -08 och nu semifinalen i ESC -08. Hon har klarat sig hela tiden men nu återstar den absolut största utmaningen hitills.

Det var minst sagt svettigt ikväll. Jag satt så nära scenen att jag inte behövde kolla på några skärmar när de visade kuverten, jag såg de på några meters håll. Nar Island löstes upp blev jag kluven. jag var innerligt glad för Islands skull. Bra låt, genomsympatiska artister och ett land som misslyckats att kvalificera sig till final varje gång. Samtidigt tönkte jag att Island och Sverige slogs om samma röster och värre skulle det bli....Danmark vidare! Eller ska vi säga Simon Mathew. Att han lyckades leverera danskarnas mediokra låt till de höjder han gjorde var en bragd. Simon var klart bättre an låten och nu tänkte jag det omöjliga. Ska hela Norden ga till final utom Sverige??? Men sen kom det förlösande kuvertet.

5 nordiska länder i final! Det trodde jag aldrig och det är forsta gangen på 8 år som det händer.

Albanien var den lilla skrällen ikvall, men jag gissar att det var juryns val. Jag tror inte den fick tillräckligt med telefonröster.

Gladast var jag förstås för Sverige, näst gladast var jag för Portugal. Stödet för Portugal var massivt där framme där jag satt. Var kom alla portugisiska fans ifrån? De brukar aldrig synas annars, men nu lät det nästan som Portugal tävlade på hemmaplan. ESC slutar aldrig att överraska. Portugal, ESC-landet som ingen bryr sig om har blivit tävlingens kelgris.

Jag tycker synd om Pablo Meneguzzi från Schweiz. Jag tyckte han gjorde riktigt bra ifran sig ikväll (samtidigt vet man aldrig hur rent han sjöng nar man sitter i arenan) och Schweiz hade förtjänat en finalplats.

Alla fem nordiska lander kvalar in till final. bara två balkanländer. ESC-kartan börjar ritas om igen. Kul att Kroatien gick vidare. jag håller helt med dig Dulle, jag älskar också den sura gubben i Kroatiens nummer. Det ar bra komik till skillnad fran irlandska kalkoner, estniska clowner och polkagrispop fran Belgien.Få saker är lika roliga som en gammal hederlig gubbjävel. Dessutom en låt som känns som en underbar arm-i-arm-lat pa en sliten pub i Zagreb. Go Kroatia!

Min favoritbrud, Morena från Malta missade final och det var helt väntat. Men nån gang ska det väl kunna bli ESC i Valetta.

Slutligen. Ukraina är den stora favoriten till segern på lordag. Charlotte kanns spontant mellan plats 6-10 men jag kan ändra mig. Nu ska jag dansa loss på efterfesten.


Kommentarer:

Heja Norden! Kul också med Kroatien. Synd bara att Bulgarien inte gick vidare. Visst hade Schweiz en väldigt bra låt, men sångaren var för dålig live. Vilket hördes framför TV-apparaten. Synd. Jag plockade bort Schweiz från de bidrag jag trodde på i final (men hade kvar den som en av de jag hoppades på) efter det skakiga framträdandet. Inte ens en jury kunde plocka med låten då framförandet var alltför dåligt. I övrigt sjöng Tjeckien falskast av alla. Även Litauen och Vitryssland straffades för sina sånginsatser. Jag är övertygad om att juryn valde Albanien. Möjligtvis Danmark.

2008-05-23 @ 11:12:31
#2: Micke A

Ett drömresultat för mig! Samtliga mina favoriter Ukraina, Kroatien, Lettland och Danmark gick vidare. Inga bortslösade telefonpengar alltså!
Det var väl inget fel på Schweiz sånginsats? Håller däremot med om Litauen och Tjeckien, de är heta sistaplatskandidater! Höll nästan på att säga "som vanligt", men påminde mig själv om att Tjeckien ju faktiskt bara gör sitt andra år...

2008-05-23 @ 14:30:40
#3: Gunnervall

Håller med om att röstningen har varit den närmast bästa tänkbara så här långt, hoppas det fortsätter. Jag saknar Bulgarien i finalen, synd att de inte ahde en bättre sångerska för det sänkte låten. Det finns faktiskt några bra låtar i år. Jag gillar Turkiet, och Frankrikes låt skulle vara en spåännande vinnare. Portugal gillar jag inte. I refrängen är den alldeles för lik Christina Aguileras låt "Hurt".

2008-05-23 @ 16:19:29
#4: Micke

Jag förstod att du skulle gilla Frankrike, Markus. Tyvärr har de förstört hela låten nu ikväll genom att göra världens mest obegripliga bildproduktion. Tanken är nog att det ska vara konstnärligt. Men hur många kommer att uppfatta det? Det blir tyvärr flopp för Frankrike.

Jag har också tänkt på portugals likhet med Christina Aguileras "hurt". problemet är att ingen av schlagerfansen från Sverige känner till den låten.

2008-05-24 @ 14:14:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: