Schlager-Micke

2008-05-26
15:53:38

två dagar efter....
Eftersom ja bara berörde vinnaren i min text igår så ska jag försöka ge en lite bredare analys nu. Finalen i årets ESC kändeds rent musikaliskt bättre än förra årets. Framförallt berodde det på att folket hade den goda smaken att rösta bort det mesta som var dåligt redan i semifinalerna. Dessutom växte några låtar väldigt mycket när man väl var på plats. Så är det iof alltid och när jag sen ser det på TV kanske jag kommer att tycka att de ändå inte var så bra som jag inbilar mig nu...

Norges 5:e plats gladde mig mest. Den placeringen hade iof inte varit lika hög om de fått ett sämre startnummer. Det var en perfekt avsutare på en kväll och att gå ut sist är alltid en fördel. Det räcker om man tittar på resutlaten för i år. I semi 1 gick Grekland ut sist och fick flest röster av alla, t.o.m. mer än Ryssland. I finalen 3:e mest. I semi 2 gick Portugal ut sist och fick näst mest röster av alla, i finalen med betydligt sämre startnummer blev de bara 13.e. Och så Norge som fick 4:e mest röster i sin semi fick 5:e mest i finalen trots att de nu mötte dubbelt så hårt motstånd i och med låtarna som gått vidare från andra semin.

image210
Mira Craig t.v. som skrev Norges låt och sångerskan Maria med Dustin the turkey som bara sutade på 15:e plats i sin semi

Jag är också glad att Israel lyckades kravla sig in i topp-10. De har ju som bekant inte många grannar och att komma högt med en ballad är inte lätt. De fick också poäng av väldigt många länder men bara en som gav de mer än 7.

Svenska folket var uppenbarligen inte överens med Europa om topp-placeringarna. Av Sverige fick Ryssland 0, Ukraina fick 0, Grekland fick 1 poäng och Armenien 2.....Bosnien däremot fick 10 poäng vilket var kul. Låten och scenshowen var mycket bra och så många Bosnier bor det inte i Sverige att det räcker att rösta fram 10 poäng. Det är alldeles för många som röstar i Sverige.

Sverige fick som bekant sin finalplats till skänks av juryn. Makedonien skulle egentligen ha fått finalplatsen enligt det vanliga systemet och då känns det ju extra bra att Sverige tog den. Makedonien var det klart sämsta balkan-bidraget i år. Juryn hjäpte med andra ord Charlotte vidare både från MF och till finalen i ESC. Som jag nämnde tidigare så hjäper det inte att Hero har en fantastisk refräng. När folk ska rösta måste de minnas låten och det är inte lätt att få upp en bild av Sveriges scenframträdande eftersom det händer så lite. Bara om man går ut sist kan man komma undan med det.

Simon Mathew från Danmark förtjänar en eloge. Här talar vi inte om en påkostad show men ändå ett fantastiskt bra framträdande. Killen lyckades lura stora delar av Europa att låten var ett mästerverk, han var charmig och avslappnad. Med en sån snubbe på scen behövs varken pengar eller låt uppenbarligen.

image209
Ge Simon Mathew bragdguldet. Att förvandla "All night long" till en bra låt var en större bragd än om en tränare skulle förvandla GAIS till svenska mästare i fotboll

Portugal. Tja vad var det jag sa? Nej nu ska jag inte bli sån men även om låten är bra så var konkurrensen från andra ballader för hård i år.

Lettlands låtskrivare (piratlåten) träffade jag på på stan i Belgrad under lördagen och de var väldigt förväntansfulla då. Jag tycker att de ska vara väldigt nöjda med sin 12:e plats och det märks tydligt var i Europa den där humorn går hem. De fick 12 från irland och 10 för Storbritannien. Sen förstås en del poäng från Norden och sina baltiska grannar Det räckte en bit.

Kroatien blev bara 21:a. Uppenbarligen är jag ganska ensam om att gilla sura gubbjävlar...Sen märktes det på den serbiska publiken i arenan att Kroatien inte verkar vara någon jättepopulär granne. De andra balkanländerna fick massivt stöd, men inte Kroatien. Men låten tycker jag fortfarande är kanon.

Jag återkommer med mina egna poäng när jag sett finalen

Kommentarer:
#1: Klara

ja, dansken var sitbra. men jag kan inte förstå hur ukraina kunde komma så högt upp. jag menar, perrellis låt var isåfall mycket bättre, och mer classy. ukrainskan såg ju mer eller mindre ut som en slampa

2008-05-26 @ 16:02:22

Hoppas du haft en bra dag idag :)

2008-05-26 @ 16:12:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: