Schlager-Micke

2008-05-22
16:13:02

Tippning ikväll

Nu har jag velat fram och tillbaka om tippning inför semin ikväll. Den är betydligt mer svårtippad än semi 1 eftersom länder som normalt brukar lyckas bra har lite svagare låtar och mer osäkra länder har bättre låtar. Som helhet är kvalitén högre än semi 1, framförallt de 4 första låtarna Island, Sverige, Turiet och Ukraina som kanske är de 4 starkaste. Jag är glad om jag sätter hälften av finalisterna den är gången men jag tippar följande 10 länder till final.

Ukraina - Kommer att vinna semin ikväll oc är spiksäker

Turkiet - Det räcker att en bråkdel av alla turkar i Europa lyfter på luren så är de i final, och de brukar de göra. Dessutom är låten inte alls dum.

Bulgarien - En mycket udda låt som sticker ut rejält

Georgien - Antingen blir det sympatiröster, eller grannröster eller köpta röster. Georgien kommer på något sätt ta sig vidare

Kroatien - En traditionell balkanlåt med en gubbe som hyttar med käppen och skriker. Synnerligen underhållande och i mitt tycke en av semins bästa låtar

Schweiz - Rösten har blivit bättre men sångaren är fortfarande osäker i rutan. Men om Rumänien kunde nå finalen med en italiensk ballad som är betydligt sämre så borde det gå vägen för Schweiz trots allt.

Lettland - Piraterna från lettland sticker ut så mycket och de kan räkna med röster från 3 nordiska länder och England. Minst. Det räcker.
 
Sverige - Ja, jag tror Sverige går vidare trots allt men inte med stor mariginal. Det kan t.o.m. bli via den beryktade juryplatsen. Men går Sverige vidare gör nog inte Island det. Tyvärr.

Portugal - ESC-historiens största loserland har aldrig någonsin lyckats men nu har de sin livs chans. De går ut sist med en mäktig balad. Går inte Portugal vidare nu kommer de aldrig att göra det.

Ungern - oerhört svårtippad ballad. Men den är välgjord och kan nog slinka med.

Följande 10 låtar VILL jag ha i final i rangordning
Sverige
Island
Kroatien
Malta
Ukraina
Portugal
Lettland
Vitryssland
Turkiet
Albanien


Kommentarer:

Han kalkonen är ju klart bäst.
Eller?

2008-05-22 @ 16:15:33
#2: s

Sverige kommer läääääätt gå vidare, inget snack om det liksom :D

2008-05-22 @ 16:15:38

perelli ;D

2008-05-22 @ 16:18:40

Hoppas Sverige går vidare. Tycker det skulle vara lite tråkigt utan ett svenskt bidrag på lördag... Men vi får se.

2008-05-22 @ 16:23:15
#5: Linda

Intressant tippning, som alltid med dina bloggar!

2008-05-22 @ 17:20:48

Lettland bättre än Schweiz? Kom igen! :-)

2008-05-22 @ 17:55:43
#7: Micke A

Jag håller också en liten tumme för Lettland, det numret är både charmigt och roligt och låten är faktiskt inte helt oäven. Jag tror också att engelsmännen lär falla pladask för den! Jag skulle inte bli förvånad om den hamnade bland deras topp 3.
Jag både håller på och tror faktiskt också på Danmark. Den är farligt catchy och hos mig satte den sig som klister redan första gången jag hörde den. Och, som jag skrivit tidigare, jag tror att juryn väljer Schweiz.

2008-05-22 @ 18:07:06
#8: Dulle

Jag älskar gubben i Kroatiens bidrag!

2008-05-22 @ 22:40:21

Great site!!!

2009-07-07 @ 10:27:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: