Schlager-Micke

2008-05-22
15:42:47

Jag börjar faktiskt bli orolig

När man är på plats på ett Eurovision är det lätt att dras med i alla Eurovisionfans smickrande kommentarer och "tummen upp" till Sveriges bidrag. Fansen vill verkligen ha Sverige i final och nästan alla har sagt under dagarna här att Sverige blir topp-5, topp-3 eller till och med vinner. Men det gäller att ha distans till detta för jag befinner mig inte i verkligheten just nu, jag är på Eurovision. Och jag ser flera problem för Sverige ikväll.

Det handlar inte om låten, den är fortfarande klockren. Det handlar inte om Charlotte, hon är också fortfarande klockren. Men låten är bara en liten del av bidraget. ESC är en visuell upplevelse och när det gäller att tänka TV-mässigt så har Sverige halkat rejält efter många andra länder. När TV-tittarna ska försöka samla ihop alla intryck efter att ha sett 19 låtar så kommer de inte att minnas många refränger. Däremot kommer de att minnas många scenbilder, men i Sveriges fall finns inte mycket att minnas. Det ser platt, och tråkigt ut. Vissst är det proffsigt men den kan försvinna väldigt lätt när Ukraina kommer två nummer senare med ett superproffsigt nummer som är som en direktsänd video. Det spelar ingen roll att de har snott Charlottes koncept. De har gjort det så sjukt mycket bättre än vad Sverige skulle kunna göra. 

image202
Räcker det ikväll? Jag hoppas verkigen det.

Det känns märkligt att inte svenska delegationen prioriterat det visuella mer och skulle Sverige missa finalen ikväll så känns det otroligt onödigt med de fantastiska förutsättningar de har med en kanonlåt och kanonartist. Ukrainska Ani Lorak däremot kommer troligen att vinna semifinaen ikväll och jag tror att sannolikheten är stor att det blir Kiev nästa år. Få kommer att kunna motstå Ukrainas effektfulla nummer.

Just Ani Lorak nämns i tidningarna som Charlottes största hot, men frågan är om det inte är Island som är det stora hotet. Ukraina komer att gå til final i vilket fall som helst. Däremot har jag hela tiden räknat bort Island från finalen eftersom deras låt är lik Sveiges - men svagare. Men då Charlotte är proffsig och snygg så är islänningarna entusiastiska och glada. Och deras nummer ser mycket bättre ut i rutan. Jag vill verkigen ha Island i final. De har aldrig gått vidare från en semi men de har heller aldrig satsat så hårt som nu och det var länge sen de hade ett bättre nummer. Samtidigt får det inte bli på bekostnad av Sverige. Hmm, hur ska jag tippa egentligen..?

Jag återkommer


Kommentar:
#1: Linda

Jag anser verkligen inte att Ukraina plagierat Sverige, skrivit om det i min blogg. Typiskt svensk media att skruva till det.

2008-05-22 @ 17:24:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: