Schlager-Micke

2008-05-24
15:16:28

Ikväll smäller det....
Äntligen är det dags. Årets stora höjdpunkt, final i Eurovision song contest. Jag tänker resultat fram och tillbaka hela tiden. Den här ovissheten är ganska underbar, speciellt när man vet att Sverige i alla fall är i final. Ovissheten innan semin var betydligt jobbigare. Startfältet i finalen är nästan det bästa tänkbara och klart bättre än förra året. Det trodde jag aldrig att jag skulle skriva eftersom förutsättningarna inte var de bästa.

Ukraina har varit den stora favoriten hitills och nummret är det mest kompletta av alla även om jag inte tycker att låten är någon av de bästa i år. Men jag hittar ingen annan låt som är mer trolig som vinnare hur jag än vrider och vänder.

Serbien har en underbar låt, signerad programledaren Zeljko Joksimovic. Men den regerande mästeren har mer att bevisa än andra och att rösta på att samma land ska vinna två gånger tar emot för vissa. Serbien kommer garanterat högt.

Ryssland har jag kommenterat tilräckligt och ni vet vad jag tycker vid det här laget. Faktum är att inte särksilt många bland pressen vill se Ryssland som vinnare med deras trista låt och påkostade show. Jag kan bara inte tippa de som vinnare, men de kommer också komma högt. Men spontant känner jag inför ikväll: Vem som helst får vinna, bara inte Ryssland.

Armenien såg jag som en klar vinnarkandidat i början. Nu ser jag den mer som en stark kandidat till en hög placering. Låten har växt många grader för mig och Sirusho är ascool.

image207
Grekiska Kalomira och Armeniens Sirusho på scenen. De lär få en hel del poäng ikväll
 
Outsiders
I den interna röstningen bland pressfolket på plats så visade sig resultatet från semifinalerna stämma bättre än os de flesta tippare. Hur ser då resutlatet ut just nu? När jag gick förbi den där vita tavlan så stod Portugal högst upp. Portugal som vinnare? Ja, många börjar tro det och gärna för mig. Låten är suggestiv och bra men jag tror att de tjänade mycket på att gå ut sist i sin semi. Nu är de i mitten i startfältet och det finns flera starka ballader att slåss mot som Israel, Serbien och Norge. Jag kan inte tänka mig en portugisisk seger, det känns nästan surrealistiskt. Portugal är en större loser i de här sammanhangen än Finland var innan Lordi vann. Men visst, jag trodde ju aldrig att Finland någonsin skulle kunna vinna heller och bara det faktum att Portugal nämns som favorit är kul. Det har aldrig hänt tidigare.

Bosnien är årets mest svårtippade låt. Den är väldigt speciell, men väldigt bra. Nästan alla jag talar med hyllar Bosinen som intressant och nyskapande och de har dessutom en riktigt bra refräng.

Hur långt kan Island gå? Jag inser att jag underskattat de. Men deras genuina gädje kommer att charma många och låten bara växer och växer. En framgång för Island skulle vara fantastiskt kul.

Sverige då? Jag står fast vid plats 5-8 nånstans.

image206
Det gäller att övertala de med störst makt, ungarna. Här har vi lyckats göra en serbisk unge till Sverige-fan för en kväll

Big 4 som alltid är direktkvalificerade kommer att floppa som vanligt. Tyskland kombinerar slätstrukenhet med falsksång. Det är ingen bra kombiantion. Spanien är finalens enda skämtlåt. Dataspels-techno. Kommer kanske högst band de 4. Frankrike skulle jag unna en hög placering nu när de för en gång skull har en riktigt skön låt, men deras bidrag innehåller den sämsta bildproduktion jag någonsin sett. De har totalt kvaddat låten! Synd.

Ok, slutgiltigt tips för toppen
1. Ukraina
2. Serbien
3. Armenien
4. Ryssland
5. Grekland
6. Israel
7. Sverige
8. Bosnien

Kommentarer:
#1: Sören

Ser ut som ett bra tips mannen! Men Israel som sexa? Landet har ju inga grannar och är bara en ballad i mängden... Jag tror man ska till Moskva nästa år, men Bosnienseger hade onekligen varit coolt. Norge skräller in sig i topp 5!

2008-05-24 @ 15:29:41
#2: Sören

Ser ut som ett bra tips mannen! Men Israel som sexa? Landet har ju inga grannar och är bara en ballad i mängden... Jag tror man ska till Moskva nästa år, men Bosnienseger hade onekligen varit coolt. Norge skräller in sig i topp 5!

2008-05-24 @ 15:30:34

Svårtippat. Men tror mycket på ditt tips. Finland kan skrälla (dvs bland de tio främsta).

2008-05-24 @ 16:25:29
#4: Micke A

Hmm, visst var väl Portugal med i förhandssnacket även 1980 och 1996? Fortfarande inte ofta dock, men ändå :).

2008-05-24 @ 17:35:32
#5: Fisken

Grekland tar det! Vilken läckerbit!

2008-05-24 @ 18:29:47

Ryssland förtjänade inte att vinna. Låten är inte bra på något sätt. Prag 1968. Belgrad 2008.

2008-05-25 @ 12:14:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: