Schlager-Micke

2008-03-13
17:25:07

På plats i Globen

Repetitionerna har nu börjat och pressuppbådet här i Stockholm är betydligt större än på delfinalerna. Det märktes om inte annat under presskonferensen som inledde hela torsdagen här i Globen. Köerna ringlade långa - inte bara kring huvudfavoriterna utan runt alla. Presskoferensen började med en rejäl arrangörsmiss då det plötsligt hördes bombastiskt högt ljud från högtalarna. För de journalister som gör radio eller TV-intervjuer blev förstås detta förödande och SVT:s allt-i-allo Helena Brodén skrek direkt till teknikerna att stänga av. 

Själv drabbades jag inte av det eftersom jag fortfarande stod i kö för att intervjua bröderna Rongedal. De var väldigt avslappnade och roliga. Ni kan höra intervjun på http://www.melodifestivalklubben.se/

image178

Jag pratade även med Christer Björkman och eftersom jag (som ni kanske vet) älskar statistik och eventuella teorier kring startnummer så frågade jag en hel del om det. Han betonade att det är viktigt när man gör ett sånt här TV-program att man startar och avslutar starkt och dessutom har något starkt i mitten så att man får bra spridning. Han nämnde i det här sammanhanget också att han visste vilken låt som fått flest röster i varje delfinal...

Annars brukar repetitionernas stora behållning stavas Henrik von Zweigberg. Det är SVT:s störtsköna studioman som är två meter lång och ser ut som en isbjörn. Under repetitionerna brukar han leverera oneliners i en sån takt att till och med skidskytten Björn Ferry hamnar i lä. Idag har han varit lite tystare än vanligt men som vanligt slänger han ur sig några nördfrågor till pressen. Och det finns många riktigt schlagerkunniga reportrar bland SVT och kvällspressen, det märker man vid sådana här tillfällen. 

Repetitionerna till finalen tenderar ju annars att bli lite grann en transportsträcka eftersom nummrena sitter rätt bra sen tidigare och det bara återstår finslipningar. Men Chrille Sjögren bjöd nyss på något som jag knappt trodde var möjligt, självdistans. Han körde några extremt klychiga dansmoves som knappast är en del av standardkoreografin. Det var riktigt underhållande. 

Nu ska jag kila ner till arenan och se Sanna Nielsen repa.  


Kommentarer:
#1: Linda

Coolt att du ställde Christer mot väggen, hehe.. Ha så skoj nu!

2008-03-13 @ 18:39:01

Hi, I just wanted to say that I really like your site!

2009-02-16 @ 11:33:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: