Schlager-Micke

2008-03-20
09:28:24

Inget nordiskt råd i år
image188
Två mycket roliga herrar. Thomas Lundin och den sparkade norske kommentatorn Jostein Pedersen i Helsingfors förra året.

De senaste fyra åren har vi kunnat se en samnordisk produktion i programmen inför Eurovision song contest men den eran verkar vara slut nu. Norge, Danmark och Island har hoppat av samarbetet vilket är väldigt synd. Jag har verkligen gillat att höra åsikter från de olika nordiska länderna och oftast (inte alltid) så har det varit intressanta personer som deltagit. Nu försvinner alla förutom Thomas Lundin. De övriga kommer att ersättas av idel svenskar. Det blir artisterna Shirley Clamp och Lena Philipsson, samt komikerna Thomas Järvheden och Babben Larsson.

Att Thomas är kvar känns som det viktigaste trots allt. Det är han som stått för kunskaperna i sällskapet och hans roll som "ankare" blir väl än mer tydligt nu. Av de nya svenskarna i gänget så tycker jag nog att Babben Larsson är det intressantaste namnet. Babben är genuint intresserad av den här tävlingen. Det har hon nämnt flera gånger. Dessutom vill hon år efter år vara med i juryn till (SMASK) musikhögskolornas melodifestival som enligt många är mer Melodifestival än Melodifestivalen själv. Babbens briljanta tajming och förmåga att vara rolig utan att ständigt vara nedlåtande tror jag passar perfekt. Henns komikerkollega Tomas Järvheden har jag sett någon gång på TV men jag vet inte så mycket om honom som komiker. Än mindre hans relation till Eurovision.

Lena PH var med i den här panelen året innan det blev ett nordiskt råd, 2003. Hon kändes väl inte så engagerad den gången och även om hon var programledare för hela MF 2006 så känns hon lite lagom intresserad av den här musiken och den här tävlingen.

Nu ska man inte döma folk på förhand här men när det gäller Shirley Clamp så måste jag utlysa en klar "Nanne-varning". Jag har alltid gillar Shirleys låtar men hennes överenergiska sätt tror jag kan bli enerverande i en så här panel (jag hade inte velat ha Linda Bengtzing i panelen heller, det hade också blivit too much).

Christer Björkman: jaha Shirley, vad tycker du om Montenegros låt?
Shirley: "ja men det här var ju inge bra.....1:a. Nej guuuuuuuud va taskigt, vi säger 2.a.....ööö, nej 1:a. Nej 3.a får det bli.
Christer: Har du bestämt dig?
Shirley: ja, men herregud, ni andra var ju så elaka mot Montenegro. Ja 3.a.
 
Just ja, man ska ju inte döma folk på förhand. Att jag aldrig lär mig..

Kommentarer:
#1: Brita

Snyft, vad tråkigt att det inte blir något nordiskt råd! Men super att Thomas är med i alla fall! Hade inte klarat ett år utan honom i inför-programmen. Ska bli spännande med de nya ansiktena, speciellt Babben.

2008-03-20 @ 15:01:03
#2: Fisken

Är inte särskilt ledsen över att de kickat ut den där "Carl i rederiet"-lookaliken samt den där hetsiga p-a gullö varianten som snack på norsk, usch och fy glag att de försvann. Möjligen kan man gråta en skvätt över islänningen, hette han Eirikur?, men det är inte mkt gråt, max axelryckning faktiskt. Den största förlusten är ju vår alldeles egna Perrelli (som jag antar inte kommer sitta med i panelen i år). Jag tror hon hade gjort bättre ifrån sig där än i esc, om hon tar sig till final så blir det nog inte bättre än en 10-placering där.

Mitt tips!
Ireland Twelve points, Irlande douze points!

2008-03-20 @ 15:41:13
#3: Anette

Jag säger TUUUR att inte Perelli är i panelen. Att höra henne sjunga går bra - men när hon ska "mästeruttala" sig så stänger jag av ljudet...

2008-03-20 @ 16:18:23
#4: Jon-Citron

Mycket tråkiga nyheter.

Men huvudsaken att Thomas är kvar.

Kommer dock att sakna nordiska rådet, finns risk att det blir överdrivet svenskt nu. Alla får treor utom Charlotte som får 5or. Sedan utser panelen Charlotte till bästa bidrag genom tiderna alla katergorier.

2008-03-20 @ 17:50:53
#5: Fisken

Min flickvän Lina som arbetar som lärare hade en alternativ melodifestivalomröstning i sin svenska 2 klass på mellanstadiet. Intressant nog utföll röstningen på detta sätt bland de 26 eleverna:
1. Sandra Nielsen
2. Rongedal
3. Charlotte Perrelli

2008-03-20 @ 18:29:12
#6: Yr

På vilket sätt var det intressant fisken?

2008-03-21 @ 23:58:25
#7: Fisken

Yr: Det är ju alltid intressant vad invandrarkidsen tycker - det ger ju en indikation om hur de kommer rösta i Euorpa. 26 röster måste vara ett tillräckligt vetenskapligt underlag för att fastställa att Perrelli kommer få det tufft i belgrad. :-9

2008-03-22 @ 10:02:44
#8: Dulle

Fisken: Jag tycker din flickväns klass ska vara jury i nästa melodifestival! Bra smak! (synd att Nordman inte vara med på listan bara..)

2008-03-22 @ 15:37:15
#9: Linda

Go Lena! En av få artister som inte är politisk korrekt bara för att hon själv är artist. Jag tror hon kommer säga vad hon tycker och bjuda på en del humor. Hon har utvecklat sin officiella humoristiska ådra avsevärt sdan 2003... =)

2008-03-23 @ 02:43:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: