Schlager-Micke

2008-03-01
10:55:28

Det ser ut att bli rekordjämnt ikväll
Alla försöker att leta svar på vilka som ska gå vidare. Aftonbladets Markus Larsson gick runt i pressrummet hela dan igår och upprepade för sig själv "Charlotte kommer femma, Charlotte kommer femma". Förmodligen har han blivit så övertygad om sin egen oförmåga att tippa att han i förebyggande syfte tippar den som en flopp. För han tycker att henes låt är bäst.

Och det är flera som blivit desperata över att det är så svårtippat. Under genrepet igår kom plötsligt Bert Karlsson och satte sig bakom mig och min klubbkollega Patrik. Han petade på alla som satt omkring (förmodligen kände han ingen av de) även mig och Patrik och frågade "vilka tror ni går vidare? Vi svarade Charlotte och Sibel och den här gången fick jag inget hånskratt tillbaka som i Göteborg, utan nu nickade han fundersamt och sa "Jo, fan, jag tror också det kan bli så".

Samtidigt höjer jag skrällvarningsflagg för countrykvartetten Calaisa från Malmö. De går ut på det förhatliga startnummer två och deras låt är inget nummer som får arenan att koka. Men låten är ingen livelåt däremot något som kommer värma folk ute i stugorna. Svenska folket har en förkärlek för det de uppfattar som genuina och Calaisa känns mer helyllekofta och trävirke än det mesta. Har absolut chans på Andra chansen.

Som alltid så gjorde Melodifestivalklubben och Gylleneskor publikundersökningar. Även om "gyllene" hade ett betydligt större publikunderlag så visade undersökningarna i princip identiska reslutat.

Gylleneskors undersökning (819 tillfrågade i publiken)

1:a Linda Bengtzing 25,7%

2:a Charlotte Perrelli 20,2%

3:a Sibel 15,7%

4:a Daniel Mitsogiannis 13%

5:a Calaisa 8,3%

6:a Nordman 7,7%

7:a Fronda 7,5%

8:a Niklas Strömstedt 1,9%

Här bör man ha med i beräkningen att Sibel och Daniel Mitsogiannis lottades fram som vinnare och fick framföra sina låtar två gånger. Niklas Strömstedts magra resultat blir jag faktiskt inte så överraskad över. Det kommer inte vara lätt att minnas hans låt och risken finns absolut att han kommer sist. I så fall skulle det bli andra jokern i rad som kommer sist. Det vore något synnerligen unikt.  

image157
Dödens grupp och de lever upp till sitt rykte


Kommentarer:
#1: Brita

Hej! Jämnt, stavas det. Hälsningar svensklärarinnans dotter

2008-03-01 @ 19:37:46
#2: Micke

Tack fröken ;-)

2008-03-01 @ 19:51:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: