Schlager-Micke

2008-03-15
14:25:38

Betyg på finallåtarna

Idag smäller det. Årets höjdpunkt är här och självklart vill jag precis som alla tyckare i tidnignarna sätta betyg på årets finalfält i Melodifestivalen. Jag kommer kanske låta väldigt okritisk här men det beror ju på att alla mina favoriter faktiskt gått vidare, till skillnad från förra året då jag definitivt tyckte att After dark och Magnus Uggla borde tagit plats i finalen. Men Björkman kunde väl ha spridit lite mer på mina favoriter. Nu kommer alla i en klump. Betygen blir fantasilöst nog de klassiska 1-5-skalan.

1. Hero - Charlotte Perrelli
Det är inget snack om att det här är ett av de mest kompletta nummer jag sett i festivalen. Charlotte är grym på scen, visuellt är det klockrent i rutan med det svart-vita som övergår i färg och med den perfekt koreograferade dansen. Ovanpå detta en klockren refräng. Det enda som inte är klockrent är verserna men i schlagervärlden är en vers som första gruppspelsmatcherna i hockey-VM - de finns där men ingen bryr sig.

Mickes betyg: 5
Tippning: Den har allt som kännetecknar en vinnare och går hem både hos juryn och folket.
1:a

2. That´s where I´ll go - Sibel
Det finns låtar man sjunger med i och så finns det låtar man lyssnar på. Sibels ballad tillhör det senare. För att sjunga den här krävs rejäla resurser, och de har Sibel. Upplägget är ju klassiskt för en ballad med blickarna i kameran, fläkten, aftonklänningen. De är inget som överraskar egentligen men jag får gushud varje gång jag hör den. Tyvärr tror jag dock att det roliga tar slut ikväll för Sibel. Det märktes under genrepet igår att den drunknar bland alla starka refränger, färgstarka personligheter och - inte minst Sanna Nielsen.

Mickes betyg: 5
Tippning: Riskerar att bli utan poäng från folket och får då förlita sig på jurypoäng.
8:a

3. Just a minute - Rongedal
Jag hade helt missat de här Rongedalarna innan Västerås. Jag såg inte när de var med i "Så ska de låta" och visste inte att en av de faktiskt var en del av 90-talssyntarna "Big money". Men så fort jag hörde den här låten så tyckte jag att de var bland de bästa jag hört på länge. Låtar ska vara så här catchy för att vara riktigt bra och hela nummret med tvillingar i röda kostymer, skön koreografi och inte minst, kvällen bästa höjning, gör den här låten till den bästa av alla 32 i årets MF.

Mickes betyg: 5
Tippning: Kanske den mest svårtippade men röster från folket lär det bli och lite färre från juryn.
4:a

4. Hur svårt kan det va? - Linda Bengtzing
Som sagt, Björkman har lagt alla mina favoriter i början av startfältet. Duracell-kaninen Bengtzing levererar som få och hip-hop-dansarna tycker jag (till skillnad från flera schlagernörd-kollegor) är ett kul inslag som synkar bra med låten. Många menar att det skulle vara ett rent självmål att skicka den här till Belgrad. Det tror inte jag men det lär inte ske. Om Jag ljuger så bra bara kom 7:a - i sämre konkurrens så har jag svårt att tro att det går bättre nu.

Mickes betyg: 5
Tippning: Linda får sällan mycket från juryn och jag tror inte det blir jättemycket från folket heller.
7:a

5. I love Europe - Christer Sjögren
Visst kan jag tycka att den hör hemma i finalen eftersom det sticker ut så mycket och är ett kul inslag. Men det är samtidigt det som är skrämmande...Det finns en bra sak i låten och det är luftveven som trumpetaren kör innan höjningen. För Aftonbladets Markus Larsson har låten gått från minus till tre plus på några veckor. Modigt.....Det har den inte gjort för mig. Som låt är det här det sämsta jag hört i en MF-final sedan 2001. Det känns som att den är ihopskriven på några minuter och att låtskrivarna tänkte. "Ge den till Christer Sjögren, jag lovar att folk kommer tycka att det är skitbra då..".

Mickes betyg: 1
Tippning: Får troligen lågt från juryn men desto mer från folket.
5:a

6. Thank you - Amy Diamond
Verserna är bra med det shuffle-liknande gunget men refrängen är för krånglig. Man ska inte baka in så många ord i en refräng som man gjort här. Däremot är Amy ett superproffs och hon har sin givna publik.

Mickes betyg: 3
Tippning: Borde inte ha med toppstriden att göra men inte heller bottenstriden.
6:a

7. Empty room - Sanna Nielsen
Sannas inlevelse är total och hela upplägget med att börja sittande och vandra catwalken ut till scenen. Vända sig till publiken. Tårarna. Ja, jag inser att jag faktiskt inte kan ge annat än högsta betyg till det här. Om den inte vinner så har jag svårt att se att en ballad någonsin ska kunna vinna Melodifestivalen.

Mickes betyg: 5
Tippning: Slåss med Charlotte om segern men vore ett sämre val att skicka till Belgrad.
2:a

8. I lågornas sken - Nordman
Nordman ska ha all heder för att de kör sin egen grej om nummret är effektfullt. Även om den har växt så tycker jag fortfarande att Nordman har gjort många låtar som är bättre. Men den passar Håkan Hemlins register perfekt.

Mickes betyg: 3
Tippning: Juryn kommer inte vilja skicka Nordman till Belgrad och med den här konkurrensen är det svårt att sia hur folket kommer ranka dom.
9:a

9. Upp o hoppa - Frida feat. Headline
En partyhöjare absolut och en kul rap-text av Mowgli. Men som låt kan jag inte påstå att det här är något mästerverk. Den gick vidare från den svagaste delfinalen och är chanslös här.

Mickes betyg: 2
Tippning: 10:a

10. Lay your love on me - BWO
Kvällen coolaste scenshow. En ren njutning att se, men jag hör ingen vinnarrefräng i den här låten. I mitt tycke var Temple of love bättre men självklart hör BWO hemma i finalen och kommer att komma högt.

Mickes betyg: 4
Tippning: En stabil tredjeplats.


Kommentarer:

Thank you for the resources. Keep up the good work!

2008-12-04 @ 20:26:24

Thank you for the resources. Keep up the good work!

2008-12-04 @ 20:26:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: