Schlager-Micke

2008-06-04
23:27:47

Schlager-debut som programledare

I helgen kommer jag att vara med på en DVD-inspelning. Det handlar om en av de tävlingar som hålls bland alla Europas fanklubbar för ESC, Second chance contest. Tävlingen går ut på att fanklubbarna i Europa röstar fram den bästa låten i deras uttagning (förutom den som vann). Sen ska klubbarna rösta fram den bästa låten i de nationella uttagningarna som aldrig tog sig till ESC. Sverige har föga överraskande ett otroligt facit i den här tävlingen. Tävlingen har hållits 21 gånger och Sverige har vunnit den 11 av de 21 gångerna. Mer än hälften alltså. De svenska vinnarna har varit:

1987: Högt över havet
1988: Om igen
1990: Mitt i ett äventyr
1991: Tvillingsjäl
1994: Det vackraste jag vet
1995: Det vackraste
1996: Juliette & Jonatan
2001: Alt som jag ser
2003: Not a sinner, nor a saint
2005: Alcastar
2007: Cara mia

(För dig Brita kan jag avslöja att Danmark bara har en seger genom tiderna i tävlingen, men det är inte vilken låt som helst, Landet Camelot vann SCC 1989)

Traditionen är att vinnarlandets OGAE-klubb arrangerar nästa års tävling och tack vare Måns blev det då Melodifestivalklubben som ansvarar för upplagan 2008. Jag blev utsedd att vara programledare tillsammans med min svengelska kollega Kris Boswell och det hela ska spelas in på DVD för att sen distribueras till OGAE-klubbarna runtom i Europa. Själva inspelningen av Second chance contest kommer att ske i helgen i Stockholm så imorgon reser jag upp till den kungliga huvudstaden för att spela in så kallade "vykort" för de 20 låtar som ska tävla.

Eftersom franska inte är min grej så får jag väl ta det hela på engelska. Att i lite avslappnad stil traska runt längs kullerstenarna i gamla stan och presentera de tävlande bidragen...the next entry is from Slovenia, it´s performed by.....Det kan nog bli riktigt kul. Ännu mer ser jag fram emot DVD nr. 2 som kommer att spelas in senare i år. Då kommer vi ringa upp klubbarna i Europa som ska avge sina poäng och då får jag äntligen chansen att göra det jag alltid drömt om. Få säga "Netherlands three points, le Pay-bas Trois points" inför en TV-publik.....:)

Sverige kommer att representeras av Sanna Nielsen i år eftersom hon röstades fram i Melodifestivalklubbens omröstning. Hon vann dock inte omröstningen, det gjorde Charlotte Perrelli (att den egentliga vinnaren vinner klubbens omröstning hör verkligen inte till vanligheterna), men eftersom ESC-bidragen inte får tävla i SCC blev det då tvåan. Rongedal lyckades inte komma topp-3 hos klubben - trots min 12:a :-(

Frågan är bara vad jag ska ha på mig. Det kommer ju att bli svinvarmt i helgen så att ha en kostym ser ju bara pajigt ut (och blir dessutom stinkande svettigt....). Jag får kolla igenom garderoben imorgon.


Kommentarer:
#1: Brita

Shit vad coolt! Du kommer att göra succé, det är inget snack om saken. Tack för den personliga infon förresten. ;)

2008-06-05 @ 08:50:29
#2: Dulle

Snart är du kändis. häftigt! hehe

Tvillingsjäl känner jag inte igen. vilken är det?
...Hur kunde Juliette & Jonatan vinna?

2008-06-05 @ 12:54:29
#3: Micke

Tvillingsjäl är kanske den mest oväntade av de svenska vinnarna kan jag tycka. Den kom nämligen inte ens vidare till de sista 5 när den tävlade i MF 1991. Den är skriven av Lena PH men framfördes av Pernila Wahlgren. En vanlig halvtrist schlager i mitt tycke.

Juliette & Jonatan kan jag tycka är lite underskattad, men de förvånar mig att den var en fanfavorit. Den går inte ens i dur..

2008-06-05 @ 16:45:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: