Schlager-Micke

2008-01-20
23:30:08

Singstar!

Svunnen är den tid då man roade sig med vanlig hederlig karaoke, sjöng några låtar, lite lagom med allsång och så var kvällen ultimat. Nu krävs det mer för att ställa sig vid micken, man vill ha poäng för det man sjunger. De senaste två helgerna har jag ägnat mig flitigt åt singstar. Sveriges nya partytrend som verkligen inte är överskattat. Det är helt enkelt fantastiskt kul. Förra helgen var det styrelsen för Melodifestivalklubben som träffades i Stockholm och använde klubbens inköpta singstar-spel. Det blev förstås bara schlagers och riktigt spännande matcher.

image126
Marcus Björkander och jag i en het singstar-fight förra helgen. Björkander var minst sagt svårslagen...

Jag blev direkt helt fascinerad av att följa alla poäng som räknas under matcherna. Och det är ju inte direkt sång med känsla som premieras (vilket är väldigt tur, tänk om det fanns ett spel som gav poäng för varje wailning så att det till slut blev Mariah Carey av allting, tanken svindlar..). Nej helt ska man sjunga som Magnus Uggla, d.v.s. 100% osexigt och inte en hundradels sekund som ligger utanför notbladet. Då får man massa poäng. Om man däremot vill vara lite pretto och få för sig att sjunga en andrastämma, ja då är man körd. Tanken slog mig hur höga poäng artisterna själva skulle få om de sjöng sina egna låtar på singstar. Jag tror inte alls att det skulle gå smärtfritt för alla. Min gissning är att exempelvis Carola skulle få slutbetyget "Wannabe", på sin höjd. I det här spelet får man inte sjunga en låt på sitt eget sätt och det klarar knappast Carola. Då skulle det nog gå bättre för Brandsta city släckers som säkert inte ens kan stava till wailning (visst stavas det så...?). De skulle få betyget "stjärnskott" eller "lead singer". 

Den stora skillnaden mellan att ha en singstar-kväll och en karaoke-kväll är att alla blir så illa tvugna att gå upp när det är tävling. I karaoke blir det lätt samma personer som går upp varje gång och kör sin Långa bollar på Bengt eller Vandraren + alla som går upp för att sjunga I will survive men efter 5 sekunder upptäcker att den är 10 gånger så svår som de först trodde. 

Tanken inföll direkt att ha livebetting nästa gång jag kör singstar men det lär väl rent tekniskt ta ett tag att genomföra. Spännande är det hur som helst. Dessutom märker man vilka låtar som är svårare än man tror. Det är framförallt låtar med många korta toner som kan vara nog så svåra att tajma. Crazy in love och Not a sinner nor a saint är verkligen något att bira i. För att inte tala om Nine to five med Dolly Parton...

Nu har jag bara lånat ett singstar spel som måste lämnas tillbaka men jag får nog kila till affären och köpa ett playstation snart för att inte drabbas av fullständig abstinens.

image127


Kommentarer:
#1: Hasse

Då förstår jag varför styrelsemötet blev så långdraget ;-)

2008-01-21 @ 16:59:46
#2: Maria N

ja, herregud va roligt det var med singstar... :-) aha, så det var för att jag sjöng "100 % osexigt" som jag fick så bra poäng på Uggla, haha? ;-)

2008-01-23 @ 22:37:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: