Schlager-Micke

2008-02-20
23:34:25

Svårigheten att upprepa en framgång
Imorgon börjar repetitionerna inför delfinal 3 i Linköping men jag kommer inte att vara på plats där. Det kostar både tid och pengar att åka runt på delfinalerna även om det är väldigt kul. Men jag kommer att ladda batterierna inför Karlskrona istället där det blir full fart. Men det kommer ju onekligen att bli intressant att följa startfältet i Linköping.

BWO har jag höga förväntningar på. De levererar alltid bra hits som spänner över de flesta målgrupper. Men problemet är att det gick lite för bra senast de var med. I Melodifestivalens något ologiska värld innebär det att det inte räcker att de har en lika bra låt den här gången för att få lika många poäng. Folks förväntningar höjer ribban och kraven, och det innebär att de måste vara bättre för att nå samma resultat och det blir inte lätt. Det kryllar av artister under de senaste åren i Melodifestivalen som misslyckats med att upprepa en framgång. Afro-dite, Jessica Andersson, Brandsta city släckers, Christer Lindarw, Nanne Grönwall......Alla misslyckades de med sin uppföljare, trots att den inte nödvändigtvis höll lägre klass.

image147
Jessica Andersson har misslyckats två gånger att nå final efter Fames glansdagar

BWO:s Temple of love 2006 var en oerhört direkt låt, komplett på många sätt. Jag hoppas verkligen Lay all your love on me håller samma klass för i år har ju folket inte varit nådiga mot förhandsfavoriterna. Dessutom är det alltid lika uppfriskande med Alexander Bard i festivalen. Han säger att deras framträdande kommer att vara raka motsatsen till Sanna Nielsens. "Hon var 100% äkta, vi är 100% oäkta". Mr. Politiskt inkorrekt har talat igen och jag bara älskar hans skruvade citat.

Att Patrik Isaksson är med igen har jag full förståelse för. Han kom 11:a 2006, d.v.s. missade finalplatsen på målsnöret och det är ju knappast roligare än att komma 4.a på OS. Så det blir intressant att se om han kan lirka sig in i finalen den här gången. Vår käre radhuspoet.

Kommentarer:
#1: Linda

Intressant, smart och kul inlägg. Som vanligt med dig Micke!

2008-02-21 @ 01:54:22
#2: Hasse

Jag vill inte se det som att artisterna "misslyckats" om dom inte kommer till MF-final. Likväl inte att framgångarna uteblir. Marknadsvärdet att vara med i en delfinal torde vara gansk högt, även om värdet mångfaldigas om dom når final. Ja om nu marknadsföringen sköts på rätt sätt. Mycket handlar om "timeing".
Vad det gäller Jessica så har hon väl sitt på det torra just nu genom musikalen "Little Shop of Horror".

2008-02-21 @ 10:06:20
#3: Micke

Jag kan hålla med dig Hasse om att det inte nödvändigtvis behöver vara ett misslyckande om man inte går till final, om det nu visar sig att låten blir en hit ändå.

Men i de fall jag nämnde så har inte deras uppföljare lyckats särskilt bra på något sätt. Aqua playa, Kom, kalla nätter, 15 minuter, Jag måste kyssa dig...ingen av de blev någon hit. Möjligtvis after darks onani-låt men tendensen tycker jag ändå är tydlig, att folk kräver betydligt mer för att lyfta på luren om de röstade på artisten förra gången.

2008-02-21 @ 12:31:18
#4: Fisken

http://www.youtube.com/watch?v=8sTbFmRMur8

har den här låten varit med i schlagersammanhang nån gång micke?

2008-02-21 @ 18:40:04

Home Page I am really excited! Very useful. It very impressive. :-)

2009-03-12 @ 08:13:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: