Schlager-Micke

2008-02-16
23:32:20

Jag bara ställde mig upp och vrålade
Jag är helt tagen, jag vet inte vad jag ska säga. Den oslagbara visade sig vara sårbar. Carola missade final! Eller rättare sagt, direktplatsen till final, men nu väntar Andra chansen och helt andra förutsättningar. Jag återkommer till det. Men anledningen till att jag reste mig upp och skrek där jag satt ensam i min TV-fotölj var inte att Carola & Andreas Johnson missade final (det fick mig bara att tappa hakan), det var att Rongedals briljanta nummer gick vidare. Låten är ju klockren och nummret var suveränt. Jag brukar inte rösta flera gånger men det gjorde jag den här gången, fyra gånger (alla gånger på det billiga nummret, förlåt världens barn).

Men anledningen till mitt engagemang var inte enbart att jag föll pladask för "just a minute" utan för att jag trodde att det skulle bli stenhårt mellan de och kebabpizzan om den sista andra chansen-platsen. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle räcka till final! Och det är just det här som gör att jag älskar den här tävlingen. När en LÅT går vidare, inte en artist. Här kommer ett gäng gubbar som inte är coola, inte snygga, inte har särskilt många fans och som många aldrig hört talas om och spöar skiten ur Sveriges kändaste artist.

Sanna Nielsen var ännu bättre på scen än jag hade räknat med. Varje ton, varje blick in i kameran, hon förmedlade SÅ mycket känsla! Sanna gjorde låten 10 gånger bättre än den egentligen är. Jag har svårt att se att någon annan svensk artist hade tagit den låten till final för refrängen är i sig inte särksilt märkvärdig. Men det är Sanna. Jag upprepar det jag skrev för några timmar sen. Hon är Sveriges mest underskattade artist och i finalen kan hon bli livsfarlig.

Ola var inte alls så bra på scen som jag väntat mig. Sången var halvfalsk och låtens refräng är för dålig. Den förtjänar inte en final.

Nu tänker jag inte räkna bort Carola & Andreas Johnson på grund av det här. Går de till final har de stor chans att vinna. Låten är bra, det tycker jag verkligen, och framförallt en låt som säkert ger många jurypoäng. Men frågan är om de överlever Andra chansen. Här är det bara en motståndare och vi vet alla att Sverige är fullt av folk som inte vill annat än att rösta bort Carola. Det kan säkert bli flera hundratusen röster bara i deras första match och de kan mycket väl falla bort där. Men går de väl till final så kommer ju alla Carolafans vara taggade till tänderna för nu vet de att de måste rösta. Ingen kan ta en seger för given. Andra chansen i år kommer bli ett fantastiskt program och det här är på väg att bli tidernas mest fantastiska Melodifestival. Christer Sjögrens avancemang blev en jättesnackis. Och nu händer det här! Galet!

Jag vet inte om Björn Gustafsson fått hybris efter att ha blivit så hyllad förra veckan, men kan någon förklara vad som var poängen i hans korttrick-sketch, magiska lådan, eller när han flög i luften? Det känns som att han kommer undan med dåliga sketcher bara för att han är snygg. Luuk däremot var suverän, som alltid. Hans inhopp i TV-stjärnan var riktigt roligt. Speciellt när Janne Josefsson sågade honom.

Morgan Pålsson, nja nu börjar jag bli orolig. Den här veckan vara han ännu sämre. Den där Göteborg-sketchen höll inte ens Stockholm live-klass.

Men skit samma, just nu vill jag bara ha mer av det här programmet. För den här festivalen, 2008, tror jag kommer att bli klassisk.

Kommentar:
#1: Dave

Björns levitering var ju klockren!!

2008-02-17 @ 19:29:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: