Schlager-Micke

2008-02-05
15:43:26

De största skrällarna i delfinalernas historia
Nu när det bara är några dagar kvar till hela cirkusen drar igång så kan det vara på sin plats att göra en liten återblick i MF-historien. men det blir en ganska kort tillbakablick där jag koncentrerar mig på åren från 2002 och framåt. D.v.s. åren med delfinalsystemet. För inget år har varit befriat från överraskningar, och tur är väl det. Men det är intressant hur snabbt en sensation glöms bort och räknas som självklar. La dolce vita, Alla flockor och Min kärlek är stora klassiker idag, men att de skulle gå till final det är de tävlade var långt ifrån självklart. Däremot platsar de inte riktigt bland de 5 största skrällarna i delfinalhistorien. Det gör inte heller Marie Lindberg och det grundar sig inte i första hand i att hon fick medietid hon fick för att hennes story passade som hand i handske för kvällspressen, utan för att konkurrensen i Göteborg var så pass svag. Bakom the Ark var fältet helt öppet.

Jag listar nu de som överraskat positivt. Flopparna får jag ta vid ett annat tillfälle. Så utifrån förutsättningarna som rådde inför varje artists tävlande så rankar jag topp-5-skrällarna så här. (som vanligt med den största sist)

5. Night of passion - The poodles, delfinal 3 Karlskrona 2006
Knappt någon hade hört talas om the poodles innan den här delfinalen men de lyckades faktiskt få flest röster av alla i Karlskrona. T.o.m. fler än BWO som fick näst flest röster av alla i finalen. Så the poodles framfart här måste betraktas som en riktig skräll.

4. Kom och ta mig - Brandsta city släckers, delfinal 1 Växjö 2002
Den nya eran med delfinaler startade med en skräll. Förmodligen var det bästa tänkbara starten för det nya konceptet då det visade att inga favoriter, inte ens Magnus Carlsson, går säker. Skrällen i att brandmännen gick till final var just att de lyckades få fler röster än Barbados som var duktigt stora 2002. Att detta sen skapade en pajkastning i kvällstidningarna var ännu bättre för melodifestivalens framtid.

3. I remember love - Sarah Dawn Finer, delfinal 4 Gävle 2007
I tidernas tuffaste delfinal stod slaget om två finalplatser mellan After dark, Magnus Uggla, Andreas Johnsson och Sanna Nielsen. Att en femte artist skulle kunna konkurrera var minst sagt överraskande, men så här i efterhand känns det så självklart.


2. Hela världen för mig - Sanna Nielsen, delfinal 2 Göteborg 2003
Ständigt underskattade Sanna hamnade i en mycket tuff delfinal med de två bidrag som skulle få flest och näst flest röster i finalen: Fame och Alcazar. Dessutom var Brandsta med som vid den tiden var glödheta och blivit folkhemshjältar efter deras fantastiska 2002. Glömde jag nämna att Andrés Esteche och Pandora också var med i samma heat..

1. A different kind of love - Caroline Wennergren, delfinal 4 Växjö 2005
Hon känns lite bortglömd idag men det gör inte hennes bragd mindre. Med en låt som normalt sett borde vara chanslös och med en artist som ingen förutom de mest inbitna sikta-mot-stjärnorna-fansen (hur många sådana finns det?) hade hört talas om gick hon direkt till final. Det mest okonventionella valet svenska folket någonsin gjort i den här tävlingen och den största skrällen i delfinalernas historia.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: