Schlager-Micke

2008-02-17
23:25:04

Carolas spöke: Sanna

Ursäkta om jag fortsätter att tjata om Carola här men det är ju den stora snackisen i helgen så jag måste bara ta lite till om det. För efter att ha sett hela programmet från igår en gång till så känns det verkligen som att det var Sanna som tog Carolas röster. Jag har själv läst reaktioner från folk jag känner som är hängivna Carolafans men som röstade på Sanna igår. För Sanna gjorde allt det som Carola brukar göra så bra. Total närvaro, en klassisk låt som folk känner igen och förstås magisk sång. Sanna var mer Carola än Carola själv helt enkelt.

Nu tycker jag inte att Carola gjorde dåligt ifrån sig alls. Hon var lika proffsig på scen som alltid men hon gjorde ett nummer som hennes fans inte kände igen henne i. Carola goes U2, nej då hamnade sympatierna istället hos Sanna vilket jag tycker kan betecknas som en slags sund otrohet hos ett hängivet fan.

Men om "Androla" som de numera kallas missar finalen så är det ironiska att det kanske ändå är Andreas Johnson som förlorar mest på det. Visst är det surt för Carola att hennes fasad av oövervinnerlighet hamnar på sniskan men känner man henne rätt så kommer hon fortsätta vara Sveriges kändaste artist ändå. När hennes karriär kommer att summeras så finns det tillräckligt mycket glimmrande ögonblick att plocka fram så ett litet fiasko lätt glöms bort. Ta Ingemar Stenmark som exempel. Få minns idag att han faktiskt åkte sju år i världscupen efter sitt sista guld i ett stort mästerskap utan att vinna något stort. Eller John McEnroe. Det folk minns honom för idag är att han var mannen som slutligen besegrade Björn Borg, inte att han knarkade bort ett helt år och sen spelade i många år på touren där han var en skugga av sitt forna jag och snarare var en slags cirkushäst som gjorde pajiga utspel och aldrig presterade någonting.

Men om One love missar finalen så kommer Andreas Johnson för alltid att bli ihågkommen som en förlorare. Mannen som var evig tvåa och inte ens lyckades vinna när han tog hjälp av Sveriges största artist. Han förtjänar ett bättre öde och One love håller absolut finalklass. Men det vore på ett sätt skönt om den inte gick vidare för då blir det total fokus på TÄVLINGEN och LÅTARNA istället för massa märkliga citat från Carola, snack om stalkers som försöker komma in på efterfesten, Gert Fylking, Tito Beltran, Runar.....Ja, ni vet. Carolamania.

image145


Kommentarer:
#1: David

Micke det vore en skandal om Androla inte går vidare om man jämför klassen på de övriga låtarna i andra chansen. E-types låt är kass, likaså den andra som kom till andra chansen till och med glömt vem det var så anonymt intryck gjorde den låten, Olas låt är inte närheten av Androlas U2 låt som är riktigt grym. Men Sanna och Rongedal var värdiga vinnar av västerås grymt tuffa delfinal.

PS skicka Vikingen ut i Europa!!!

2008-02-18 @ 09:45:52
#2: Fisken

Det var gott mos att Carola fick sig en nosknäpp. Skönt var att höra hennes självsäkra attityd innan resultatet förkunnades "Nej jag känner mig lugn" och sen utslagen av två slimmade ipremfigurer...

Jag tycker nog ändå att Ola borde gått vidare tillsamman med Sanna, Rognedals låt ligger iofs rätt i tiden med sin blandning av Mika/beegees sound, men tycker inte riktigt att den exploderar. Olas låt gör iofs inte heller det, men där känner jag inte samma behov, det här är 80-tals retro när den är som bäst, jag tror den kommer slå många på fingarna i andra chansen.

Tyvärr lär väl Carolas låt gå vidare, och det gynnar nog henne att få fler lyssningar, men pinsamt om vi skickar det där mediokra bidraget vidare, det berör mig inte för fem öre.

Kan ingen slå ner den där Nour ... ... som står och tar emot artisterna efter uppträdandena, det är ju bara så pinsamt när hon ska försöka vara roligt spontan och misslyckas totalt varje gång. Man ser riktigt hur artisterna lider och själva får ta tag i situationen genom att plötsligt ropa " Västerås ni är en underbar publik!!".

2008-02-18 @ 10:50:11
#3: Micke

Ja, senast så gick det verkligen inflation i det där med att "vilken underbar publik" efter framträdandena.

Visst, jag håller med dig om att Nour inte varit bra, men det känns som att det är konceptet som är det största problemet. Backstageintervjuer i 10 sekunder går inte att göra bra och det var inte särskilt bra förra året heller med Björkman även om det var något bättre.

Olas låt måste bättra sig rejält på nästa lyssning om den ska vara något att ha. Det räcker inte med att det låter 80-tal och att man ooooar lite. Den var lördagens största besvikelse i mina ögon - och öron.

2008-02-18 @ 15:30:13
#4: Isabell

Suverän blogg måste jag säga ^^
Jag håller med dig om att det är låtarna, och inte personerna man ska rösta på. Men då måste man även tänka på det när Carola (som många är trötta på) framför en låt.
I år tycker jag att det känns som att man ska "sätta dit" Andreas och Carola och många tycker att det var bra för dem att "få en knäpp på näsan". Det känns ju som att folk inte kan erkänna att låten och framförandet är av absoluta världsklass...mycket synd!

2008-02-20 @ 15:18:02
#5: Micke

Tack så mycket Isabell! kul att du gillar min blogg.

Jag vet att jag egentligen säger emot mig själv när det gäller Androla och en eventuellt missad finalplats. För jag gillar överhuvudtaget inte när det röstas på artister och inte låtar. I Carolas fall tror jag att det görs mer än i något annat fall - både för och emot, vilket säkerligen kommer innebära att telefonväxeln brakar samman i deras match i Andra chansen. Oavsett vem de möter.

2008-02-20 @ 16:37:28
#6: Bilaldina

Nice site, keep up the good work!

2009-08-13 @ 07:54:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: