Schlager-Micke

2008-12-15
11:28:24

Vilken Idol har lyckats bäst?
Inför Idolfinalen i fredags så passade jag på att göra en ny "Mickes lista" när jag sände Morgonskiftet på fredagsmorgonen i SR Jönköping. Den här gången var listan inte helt subjektiv utan jag försökte faktiskt att sätta på mig de objektiva glasögonenn och luska ut vilka deltagare i programmet Idols historia som egentligen har lyckats bäst. Det är inte lätt att hitta försäljningssiffror för sådant blir inte så ofta officiellt mer än att man får veta vilka som säljer guld och platina. Utan jag gick lite grann på min uppfattning om antal hits, hur stora hitsen varit, priser & utmärkelser, framgångar i MF, utrymme i media m.m.

Jag vet inte om ni håller med mig men min topp-5 över de framgångsrikaste idolerna kan ni lyssna på här:

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/amnessida.asp?ProgramID=2260&grupp=5840

Kommentarer:
#1: Daniel

Det måste väl ändå vara Darin som lyckats bäst!

2008-12-15 @ 11:36:39
#2: Micke

Ser man till försäljningssiffror (som jag tyvärr inte har kunnat kolla) så är det möjligt att Darin är större och det var väldigt hårfint om den där förstaplatsen mellan Måns och Darin.



Men Darin har inte på samma sätt som Måns lyckats vara ständigt aktuell i branchen med musikaljobb, lets dance, Melodifestivalen, turnéer, programledarjobb, MF igen....Så det avgjorde min bedömning, men som sagt, det är hårfint.

2008-12-15 @ 15:23:39
#3: Fisken

Tror det var lite jäv här också, har man uppträtt i schlager-sm och kommit 3a så ligger man bra till i mickes ögon :-)



Men vart är Ola?! Han borde knipit 5e platsen. Två monsterhits (varav en i melodifestivalen) och så har han uppträtt på Blue Moon bar i Nyköping för nån helg sen - stort!



2008-12-15 @ 16:03:17
#4: Micke

Jag vill nog åberopa jäv i ditt fall här fisken, för även om man gillar Olas låtar så kan knappast "love in stereo" betraktas som en monsterhit. Den låg tre veckor på tracks innan den åkte ut. Ett mycket magert facit.



Olas största hit är Natalie men Sebastian har flera hits i den kalibern. Dessutom har Sebastian både vunnit rockbjörn, uppträtt på alsång på Skansen och gått till final i MF vilket Ola inte klarade. Så både Agnes och Sibel ligger nog närmare den där femteplatsen än Ola.

2008-12-16 @ 10:31:13
#5: Tommy

Nej nej nej! Att inte Agnes ligger med på topp5 är skandal. Jag menar hon är ju faktiskt den idol som sålt mest skivor av alla: %28Sweden" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Idol(Sweden)

Har haft 2 superhits (RHRN, OAO) + en mindre (Champion) samt en julhit tillsammans med Måns.

Agnes är väl även den idol som synts mest i Tv, Körlslaget, lilla MF, sommarkrysset, Allsång, doobidoo osv. Sebastian kan verkligen INTE räknas som mer framgångsrik än Agnes.

2008-12-31 @ 13:22:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: