Schlager-Micke

2008-04-27
16:05:49

Inför-ESC-träff i Stockholm

Den här helgen är jag på återbesök i min gamla hemstad (va konstigt det känns att skriva så!), Stockholm och det innebar att jag kunde vara med på den årliga träffen där klubbens medlemmar tittar på alla av årets ESC-bidrag och rösta fram en favorit. Visningen tog sin lilla tid, det är ju trots allt 43 låtar som ska kollas igenom och vi såg det via en projektor med rejält stor bild. Strax innan visningen började bestämde vi att vi denna gång INTE fick rösta på Sverige. Dels för att Sveriges röster inte får räknas med när poäng från vår klubb ska rapporteras in till OGAE (det internationella nätverket för eurovisionklubbarna i Europa) och framförallt för att röstningen blir mer intressant då. Intresant kanske den blev, men inte särskilt spännande. Faktum är att vinnaren fick nästa dubbelt så många poäng som tvåan (det var 220 mot 120 eller något sånt) och jag har aldrig varit med om en så bred marginal i en röstning med klubben. Och då ska ni veta att jag varit med om många omröstningar signerade Melodifestivalklubben.

image189
Koncentread stämning igår på visningen av årets ESC-bidrag

Vem vann då? Jo Schweiz. Deras bidrag Era stupendo med sångaren Pablo Menguzzi har seglat upp som ESC-fansen stora favorit i hela Europa, tillsammans med Charlotte Perrelli. Det är i sig ganska logiskt. Låten påminner de nostalgiska fansen om att det fanns en tid då var och varannan låt i tävlingen lät så här och det är den tiden som fick många i klubben att falla pladask för tävlingen.

Var står då ESC idag? Vilken riktning pekar den åt? Själv tycker jag att på samma sätt som MF gått i en spikrak kurs uppåt så har ESC sedan 2005 gått i en svag riktning nedåt och kräftgången fortsätter i år. När jag skulle betygsätta låtarna igår så kunde jag faktiskt inte sätta en enda femma. Bara i finalen av MF så satte jag ju fem 5:or som ni kanske minns så det säger en del om kvalitetsskillnaden i år. Som redan nämnts tidigare så blir det bara fler och fler parodier som deltar och i år är det fler än någonsin. Samtidigt är det fler klassiska schlagerballader än tidigare och fler discolåtar än förra året, men de starka melodierna och de vassa refrängerna lyser med sin frånvaro.

Hero är den klart bästa låten av alla 43, det måste jag säga, men samtidigt är jag inte säker på att den ens går till final. Hade den varit placerad i semifinal 1 så hade det varit en räkmacka in till finalen. Utan minsta problem. Semifinal 1 den 20:e maj blir de mest plågsamma timmarna i Eurovision song contest som sänts i färg-TV. De 19 låtarna är - om jag ska uttrycka mig milt - inte bra. En enda låt från semifinal 1 (Norge) fick poäng från mig igår. Det känns som ett rån att 10 av de låtarna faktiskt ska röstas fram till final. 19 pausnummer från de senaste 10 årens melodifestivaler hade varit bättre underhållning.

Men semifinal två är betydligt bättre, tyvärr för svensk del. Här finns många vackra ballader som kanske kan tyckas lite anonyma men som är synnerligen välgjorda och också fler uptempo-nummer som håller relativt hög klass. Om Charlotte väl tar sig till final kan det gå hur långt som helst.


Kommentarer:
#1: Fisken

Tack för tipset mike. Satte just en hundring på Schweiz som totalsegrare, ger 21 ggr pengarna. Slängde även in en tjuga på norrmännen som gav 41 ggr. Personligen hade jag ju velat rösta på Irland, men expekt ger bara 13 ggr tillbaka där så jag låter bli. Skulle gärna ta emot ett darkhorse tips från din sida också, en som har chans men är en skräll....

2008-04-27 @ 18:23:17
#2: Fisken

Ryssland
5.00
Serbia
6.00
Armenia
6.50
Ukraina
9.00
Sverige
13.00
Irland
13.00
Bulgarien
17.00
Schweiz
21.00
Bosnia and Herzegovina
21.00
Grekland
21.00
Turkiet
26.00
Spanien
26.00
Lettland
26.00
Rumänien
34.00
Norge
41.00
Georgia
51.00
Ungern
51.00
Island
51.00
Israel
51.00
United Kingdom
67.00
Slovenien
67.00
Malta
67.00
Andorra
67.00
Finland
67.00
Estland
67.00
Frankrike
67.00
Portugal
81.00
Azerbaijan
81.00
Belgien
81.00
Danmark
81.00
Tyskland
81.00
Polen
101.00
Albanien
101.00
Vitryssland
101.00
Nederländerna
151.00
Cypern
151.00
Kroatien
151.00
Czech Republic
151.00
FYR Macedonia
201.00
San Marino
201.00
Litauen
201.00
Montenegro
251.00
Moldova
251.00

2008-04-27 @ 18:23:43
#3: Micke

Fisken, innan du lägger dina surt förvärvade slantar på ESC-bidrag så kan det vara bra att komma ihåg att ESC-fansens favoriter sällan vinner. Och själv kommer jag inte lägga några pengar på Schweiz. Jag tror inte att italienska smörballader är så stora i öst, och även om låten är välgjord så behöver jag ett antal lyssningar för att få den att fastna.

Men de odds du publicerade känns faktiskt ganska logiska. I den listan har jag svårt att hitta några "klipp" utan Armenien och Ukraina känns som de största favoriterna i nuläget. Rysslands hopplösa låt kommer också placera sig högt, tyvärr.

2008-04-28 @ 12:30:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: