Schlager-Micke

2007-09-26
17:44:52

Min liveintervju med Lena Philipsson

image72


På morgonmötet på radion för någon vecka sen skulle det visa sig att Jönköpings län skulle få celebert besök. Vetlanda kommun hade nämligen bestämt att de skulle ha en egen "walk of fame" i stadens centrum där personer från kommunen som gjort något stort för stan skulle belönas med en egen stjärna i en sten. Den största av dessa stjärnor var givetvis Lena Philipsson som skulle komma på besök under eftermiddagen. Och på vårt eftermiddagsprogram "Lasso" ville de ha någon som gjorde en liveintervju med Lena i programmet. Någon som är intresserad? frågade Lasso-producenten. Nu är ju mitt schlagerintresse inte helt okänt på redaktionen. Jag har rapporterat de senaste två åren från eurovision för radio Jönköping så blickarna vändes ofrånkomligen mot mig. Det blev tyst någon sekund innan jag sa
"tja, ja jo det skulle jag ju kunna tänka mig att ta hand om".
Det var kanske ett lite för genomskinligt understatement men hur som helst så fick jag uppgiften.


Det hela skulle sändas live och det är något speciellt när något går ut live. I en vanlig intervju som man klipper kan man säga fel, staka sig, nysa, prata i mun, ja göra alla tänkbara fel. De är det ändå ingen utom du själv som vet om, för det enda som går ut i radion är de små snuttar du valt att behålla och de låter ju förstås jättebra. Det är samma princip som att alla kan sjunga - bara de får gå in i en studio först....

Nu var inte live-nervositeten det enda problemet. Jag kom iväg alldeles för sent och precis innan jag rusade iväg till bilen för att åka till Vetlanda frågade jag hur länge jag skulle ligga ute med intervjun i direktsändning. 8 minuter var svaret. 8 minuter! Jag hade ju hittills bara hunnit förbereda typ 3 frågor! Vad händer om hon bara svarar ja, nej och ja på de frågorna, hur lång tid har gått då? Tja 30 sekunder kanske. Jag försökte komma på frågor medans jag körde i ösregnet på riksväg 31 mot Vetlanda. När jag väl kom fram var det knappt 15 minuter kvar tills jag skulle ut i direktsändning och det gällde att parkera bilen så nära inspelningsplatsen som möjligt (för att signalen skulle gå fram).

Nu gällde det först att hitta biblioteket där Lena skulle vara. Jag fick hjälp av ett kioskbiträde som beskrev vägen och jag kom in i huset några minuter innan jag skulle ut i sändning. Jag kollade med teknikern i Jönköping att ljudet gick fram och fick klartecken. I en mobiltelefon fick jag sen höra det som gick ut i sändning så att jag skulle veta när jag skulle komma in. Lämpligt nog hade Lasso valt en Lena PH-låt innan intervjun. Och för att lätta upp snacket med Lena lite innan intervjun så nämnde jag det för henne

- "Schysst nu spelar dom din låt, det var ju tajming!"

- "jag hör lite dåligt kan du hålla luren närmare"

- "eeehhh jag känner faktiskt inte igen den, säger hon"

Det visade sig att det var Nanne Grönvall.....


En mer pinsam introduktion till en intervju är svår att tänka sig och nu var det bara några sekunder innan jag skulle ut i sändning så jag hade ingen tid att reparera skadan. Lena har inte rykte om sig att vara världens mest lättintervjuade. Snarare ganska tillbakadragen och med stark integritet. Visst, någon Anna Book är hon inte, med stora kramen och energi på högvarv, men det hela rullade faktiskt på hyfsat bra. Ni kan lyssna på intervjun. Gör så här:


# Gå in på www.sr.se/jonkoping

# klicka på "Lyssna" i västerkolumnen

# Klicka på fredagen den 14:e september

# Klicka på 15.00-15.30, intervjun börjar 15.09


Kommentarer:
#1: Inger

Härligt Micke!
Det gjorde du galant! Jättekul att lyssna...

2007-09-26 @ 22:04:59
#2: Jerry

Kan bara hålla med... det var en bra intervju... du verkade ju hur säker som helst...

2007-09-27 @ 19:29:00
#3: Peter

Vilket samanträffande! Jag har också kommit oförberedd och smått försenad till en intervju. Gissa med vem? Lena PH! Det här var (som tur är) innan min karriär på SR... PH var jättesur och jag vet ju inte så mycket om henne. Och när jag satte på MD så var batterierna slut. Jag frågade: "Har du batterier Lena?" Det hade hon ju förståss inte så det blev ingen vju. Eh... Jag tycker det snart är dags för ett bloggutbyte... Jag skriver om schlager-indie här och du hittar på något fyndigt att skriva om på min blogg, som vi pratade om i somras. Ajöken! /Peter

2007-09-27 @ 22:21:37
#4: Hasse & Berit

Kul att lyssna på din intevju med Lena, du lyckades väldigt fint med den trots det lilla klavertrampet före sändningen med "Nanne-introlåten".
I år måste vi tyvärr avstå från klubbträffen.
Vi kan ju inte vara med på allt. Fast visst grämer det oss att vi missar den.
Ha en riktigt trevlig helg i Karlskrona!

2007-09-28 @ 13:00:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: