Schlager-Micke

2007-10-08
08:48:11

Rykten börjar gå på stan...

Vi är nu inne i de tider när de börjar gå rykten om vilka som ska tävla in nästa års melodifestival. Man vet aldrig hur mycket som är sant när sånt här florerar men historien har visat att sådana rykten sällan är tagna ur luften. Oavsett hur många av dessa som verkligen kommer att vara med så kan jag konstatera att flera intressanta - och mindre intressanta - namn nämndes i aftonbladet igår. Det var följande:


# Christer Sjögren.
Det skulle innebära debut faktiskt för denna synnerligen meriterade man. Men ser man rent musikaliskt så känns det inte särskilt hett och förmodligen inget som för tävlingen en millimeter framåt. Däremot skulle det kunna bli rejält drag bland kvällstidningarna om Sjögren är med. Speciellt om hans gamla flamma Lotta "rajtantajtan" Engberg dyker upp på arenan, eller varför inte hans gamla plågoande Tommy Körberg. Då skulle vi få en riktig smutsig pajkastning. Och sånt är kul.


# Lasse Brandeby. Snälla, ta bort karln. Inte ens göteborgarna tycker ju att Kurt Olsson är rolig längre. Om han nu ska vara med som sig själv så finns det bra  ånga fler anti-hjältar som känns frächare. Snälla Christer Björkman, skona oss!


# Linda Bengtzing. Självklart vill jag ha tillbaka Linda i tävlingen. För många är hon hurtigare och klämkäckare än Bosse Larsson. Det är hon för mig också. Med andra ord, en hjälte!


# Lili & Sussie. Nja. Visst är det kul med nostalgi men de finska systrarna har inte haft en hit på år och dar och sanolikheten är väl stor att det blir ungefär som när Style deltog 2003. En axelryckning.


# Idol-Sibel. Mycket intressant. Här snackar vi om en av de mest begåvade deltagarna någonsin i idol. Bättre än Darin, om jag utgår från vad de presterade i själva tävlingen. Sibel klarade alla stilar galant och det är för mig en gåta att det varit så tyst om henne sen hon var med. Hon har allt att tjäna på att vara med och med rätt låt kan det gå hur bra som helst.


# Carola. Nej nej nej. Carola får bara inte vara med. Inte för att jag tillhör den där kroniska Carola-hatar-skaran. Den är tillräckligt stor redan och betår förmodligen av alldeles för många som enbart grundar sin bild av Carola på det som vissa journalister skriver. Journalister som hatat henne sen dag ett. Få har blivit så orättvist behandlade i pressen som Carola, men mitt motstånd handlar inte om vad jag tycker om henne som person för jag har aldrig fått någon klarhet i vem Carola egentligen är.
Nej grejen är den att Carola är den enda artisten i Sverige som är större än festivalen. Bevakningen av Carola skulle överskugga allt annat och det är inte festivalen värd. Ur tävlingssynpunkt skulle det dessutom vara en ren katastrof eftersom spänningen skulle försvinna totalt. Carola vann utan problem med Evighet som är en av hennes svagare låtar. Hon vinner förmodligen med vilken låt som helst och för femtioelfte året i rad röstar folket då fram en artist snarare än en låt. Är det något ESC-historien borde lära oss så är det att det är betydligt smartare att utgå från låtar än artister. Carola i MF 2008 vore en mardröm.


# Helena Paparizou. Vore en stor tillgång för Melodifestivalen, men är det verkligen värt det Helena? Du har ju redan vunnit hela tjottaballongen.


Kommentarer:
#1: Anton

Håller som du på Idol-Sibel. Ska bli kul att se vad som har hänt med henne. :-)

2007-10-08 @ 12:27:10
#2: Brita

Spännande! Men har inte Christer Sjögren varit med förut? Jag har sakta men säkert börjat min genomlyssning av alla MF-låtar (som jag fick av dig TACK!) och jag tyckte jag hörde åtminstone en liknande djup och mustig stämma nån gång där på 80-talet. Jag får lyssna igen. Förresten har jag hittat hitten "Mycke mycke mer" med Sweet'n chips! Den är ju helt sjukt dålig! Jag lyssnar om och om igen och dör av skratt varje gång andra versens text kommer! "Jag, jag vill läsa om troll och kungaaaar" - "Jaaa, men glöm inte min karriär!!!!" HAHAHAAHAA! Kram, tack för sms!

2007-10-10 @ 17:56:26
#3: Micke

Intressant Brita. Jag har aldrig lyssnat särskilt frekvent på låten "Mycke mycke mer" med Sweet n chips men nu när du säger det så kan jag inte annat än att hålla med dig. Patetiskt är bara förnamnet. Med sådana där låtar behövs ju inga parodier!

2007-10-13 @ 16:27:25
#4: Brita

Kom förresten på att jag blandade ihop Christer Sjögren med Sten Nilsson (and the nilsonettes, you know), det var honom jag hade hört sjunga på det glada 80-talet...

2007-10-14 @ 00:28:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: