Schlager-Micke

2007-10-02
07:38:51

Klubbträffen - årets party!

Det hände ju faktiskt väldigt mycket annat i Karlskrona också förutom den nervkittlande omröstningen om vice ordförandeposten. Vi fick avnjuta en riktigt schysst middag på det glassiga och lyxiga stadshotellet i Karlskrona. Och sen var det dags för artistframträdanden. Tina Leijonberg var först ut. Ingen artist som gjort några större avtryck för min del i melodifestivalhistorien men hon var märkbart rörd över responsen. Jag var också lite överraskad över hur mycket på g klubbfolket var den här gången. För bara några år sen så var mf-klubben en väldigt blyg publik men nu var det allsång och rena hockeykören på varje låt. Temperaturen steg med upträdande från Gladys del Pilar och avslutningsvis kom Fredrik Kempe.

image77
Fredrik Kempe in action


Kempe var den givna höjdpunkten för min del. Han är i mitt tycke en av Sveriges bästa låtskrivare och är den framför andra som verkligen förvaltat det melodiösa ABBA-arvet i sitt låtsnickrande. Han brände av sina hits Finally, Du och jag mot världen, Cara mia och efter mängder av "en gång till"-rop så körde han sin genombrottslåt Vincero (Nessun dorma i discoversion). Jag sa till Fredrik efter spelningen att Finally är en av de bästa låtar som varit med någonsin i Melodifestivalen - och det menar jag faktiskt. Näst bästa låten under 2000-talet, med ett bättre framträdande hade den kunnat komma riktigt högt. Han berättade att han har skickat in 12 låtar till nästa års festival. Trots att jag inte hört dom så får gärna komma med allihop. Men det brukar bli bättre när han släpper låtarna till andra artister. Det gäller bara att hitta dom artister som klarar det stora röstomfång som krävs i hans melodier.


När middagen var slut så hade vi eget disco på vår festvåning. Kris "diggil-ej" Boswell var DJ och bjöd på en närmast perfekt blandning av mf och eurovisionlåtar. Vi fick också fri entré till schlagerbaren som var på utestället som var på nedervåningen. Det stället kändes däremot lite mer som klassiskt bonn-disco snarare än schlagerbar. Ni vet Vill ha dig, OOa hela natten, ja det var väl bara Jag vill vara din Margareta och Fågeldansen som fattades.

När jag kom tillbaka till radion igår så fick jag vara med i SR Jönköpings eftermiddagsprogram, Lasso, och snacka om min nya roll som Vice ordförande + en massa schlagersnack. Temat var nördar och en nörd kommer jag ju alltid att förbli. Så om ni nu inte har tröttnat allt för mycket på mig och mitt snackande i radio så kan ni höra delen när jag är med i lasso på hemsidan.


# gå in på www.sr.se/jonkoping

# klicka på lyssna i vänsterkolumnen

# Klicka på måndagen 1:a oktober

# Klicka på 17.00-17.30, jag kommer in vid 17.04


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: