Schlager-Micke

2007-10-16
21:45:20

Kempe, pling men ingen G:son minsann

Jag måste säga att jag kände mig väldigt nöjd när jag satt där i TV-huset och läste de 28 bidrag som nu tagits ut. Visst, än så länge vet man inte mycket om låtarna, men båda de önskningar jag skrev på bloggen igår slog in: Kempe fick med flera låtar (två, ja det kan man väl kalla flera) och G:son fick överraskande inte med en enda. 

Jag fick en fråga vad jag egentligen har emot G:son. Personligen ingenting, men musikaliskt känns han som schlagermusikens största cyniker. Eller för den delen, en nio-till-fem-jobbare inom musik. När man hör hans låtar känns det som att de är gjorda under ett produktionskrav på en låt per dag. När han sitter och sörplar sitt kaffe i musikstudion klockan tre och inser att han bara har två timmar kvar på arbetsdagen så plockar han några ackord från en gammal låt, byter ut discobeatsen mot lite salsa och döper låten till "salsa salsa" eller varför inte "tango tango" eller "samba sambero".....Nu vet jag inte om det är så här. Det är rena spekulationer men för mig finns det  aldrig något som överraskar i låtarna och inom den klassiska schlagergenren är han inte i närheten av det som Lasse Holm en gång gjorde och som Lars "dille" Diedricson gör. Men visst, även G:son har haft sina ljusa stunder, då han gjorde Cést la vie och inte minst Absolutely fabulous som han fick med i norska uttagningen 2006. Men nu till årets startfält.
 
Det har redan spekulerats en hel del i artisterna och på vissa sidor verkar det helt klart med en mängd artister. De uppgifterna kan mycket väl stämma, men eftersom Christer Björkman tar besluten om artisterna närmaste veckorna så kan man aldrig vara säker. Men enligt TT ska min favorit från idol 2005, Sibel vara klar. Jag hoppas verkligen att det stämmer. Liksom med Linda Bengtzing.

E-type har kommit med som kompositör och det lovar gott. För mig är E-type på alla sätt perfekt i festivalen. Det är glada hits, mycket show, kontroversiella utspel...välkommen E-type! Patrik Isaksson är också tillbaka vilket är kul. och Fredrik Kempe fick med två låtar. Mannen som bättre än någon annan förvaltar arvet från ABBA har jag höga förväntningar på, men jag hoppas att han låter andra artister framföra låtarna. Han är en betydligt bättre låtskrivare än scenartist.
 
Och BWO är tillbaka. Det känns om möjligt ännu bättre.

Det var med ett leende jag lämnade TV-huset idag, trots att TV-sändningen kändes rejält mycket 80-tal med segdragen procedur och en notarius publicus som knappt kunde läsa.

Men jag väntar med spänning på fortsättningen.


Kommentarer:
#1: Fisken

Christer Sjögren i festivalen! Det är ju för bra för att vara sant!!! Den hästen kommer jag sätta stålars på!!!

hls fisken

2007-10-17 @ 16:10:27
#2: Brita

TJOHO! Ingen G:son! Wohooo!! Men tyvärr kommer han väl ändå med i ESC med några andra stackars nationer som han har våldtagit...

2007-10-17 @ 18:23:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: